Приятел на взривената журналистка Дафне Галиция: Тя пазеше най-вече източниците си, не себе си
Всички нейни близки често са се притеснявали за живота й, каза той
  • Последни
  • Най-четени

Коментари: 0
  • 0
    0
Мануел Делиа

Мануел Делиа, бивш политик, колега и един от най-добрите приятели на взривената малтийска журналистка Дафне Галиция, за първи път говори пред българска медия в предаването „120 минути”.

Всички нейни близки често са се притеснявали за живота й.

Октомври, 2017-та. Най-известната малтийска журналистка се качва в автомобила си без да предлолага, че това ще е последното й пътуване. Тя не спира да присъства в публичния живот на Малта вече година, защото разкритията й около "Панама пейпърс" предизвикаха предсрочни избори в страната.

Популярна малтийска блогърка беше убита от бомба в автомобила ѝПо-рано тази година Дафне Каруана Галиция обвини правителството на страната си в корупция

Блогът на Дафне Галиция е толкова популярен, че нейните публикации привличат много повече читатели от всички вестници на острова, взети заедно. Нейните статии са вбесявали не един и двама представители на властта и подземния свят на Малта.Тя е от онези журналисти, които нито една власт не харесва.

Последните й разкрития са били за премиера на страната Джоузеф Мускат и за двама от неговите сътрудници, които са били свързани с офшорни компании, замесени в продажбата на малтийски паспорти и тайни авоари на политици.

След зверското й убийство, семейството й потъва в мълчание. С изключение на нейния колега и приятел – Мануел Делиа. Самият Делиа е бивш политик, служител на различно ниво в няколко правителствени администрации. Мануел е човек, който говори открито срещу корупцията.

– Мануел, ти нарече ситуацията около нейното убийство – Омерта, но след това, което се случи с Дафне Галиция, не се ли страхуваш, не мериш ли своите думи?

– Все по-малко ги подбирам. Имам нужда да говоря свободно. Чувствам се отговорен, така, както много други. Дафне Галиция говореше до последния си дъх, но ти ме пита за мен. Аз живея в страна, в която журналист беше разкъсан от бомба. Това променя нещата, но и мисля, че ни задължава да говорим, за да разберем какво се крие зад това.

– Помниш ли момента, в който научи, че Дафне е убита по толкова жесток начин?

– Разплаках се, изпаднах в шок, както много други хора, но не бях изненадан. Всеки ден то 2008 г- насам Дафне пишеше в блога си. Щом спираше да пише за ден – два заради пътуване, веднага започвахме да питаме приятелите й – добре ли е, Дафне, чували ли сте я, защото се притеснявахме.

– Какво разкри всъщност Дафне?

– Дафне разследваше много случаи, но през последните две години големите й разкрития бяха свързани с корупция сред най-високите етажи ни политиката. Най-разтърсващото й проучване разкри, че съпругата на малтийския премиер е получила солидна сума от президента на Азербайджан. Откритието беше потвърдено и от „Панамските досиета”. Те доказват, че един от малтийските министри и началника на кабинета на премиера са установили през 2013 г. офшорни компании в Панама, след което са търсили банкови сметки по цял свят, в които да депозират, според досиетата над 1 млн. долара. Същевременно годишните им заплати възлизат на около 40 000 евро. Това е мащабна корупционна схема, но лошото е, че именно хората, които са замесени все още управляват.

– Каза, че не си изненадан от нейното убийство, но как живее един журналист като Дафне, който прави такива разкрития? Получавала ли е заплахи? Как е вървяла по улиците? И е карала коли само под наем. Вярно ли е?

– Да, това е така, това беше една от мерките, която предприемаше, за съжаление не е било достатъчно. Карала е няколко седмици въпросния автомобил, взет под наем. Синът й, който е журналист в "Международния консорциум за журналистически изследвания", където са разкрити "Панамските досиета", ползваше колата повече от самата нея. Карал я е и същата вечер, когато е поставена бомбата. Дафне предпазваше най-вече източниците си, а не себе си.

Убитата малтийска журналистка разследвала контрабанда на петрол от Либия за Европа В италианското разследване фигурират 80 000 тона гориво на обща стойност 30 млн. евро.

Вижте цялото интервю във видеото:

  • 0
    0
Още по темата
0 Коментара
  • Най-старите отгоре
  • Най-новите отгоре