Процедурата за доставка на 10 двигателя за българските изтребители МиГ-29 е прекратена. Министерството на отбраната преминава към пряко договаряне с участника в процедурата, съобщи военният министър Николай Ненчев.

Целта е да се осигурят по-благоприятни условия, като са спазени всички условия по Закона за обществените поръчки.

Решението за това е взето на 4 октомври. От мотивите става ясно, че единственият участник, допуснат до участие в процедурата, българската фирма „Авиостарт" ЕООД, е декларирала доставка на нови двигатели, които ще бъдат произведени през 2017 г., както и ремонтирани такива отново през 2017 г. В доклада е записано още, че при отваряне на ценовото предложение, комисията констатира, че общата предложена крайна цена е 42 721 202,5 лв. при планирани финансови средства по процедурата в размер на 36 млн. лв.

От самото начало на моя мандат съм поел ангажимент да обезпечим МиГ-29. Явиха се три фирми, една от тях беше допусната до процедурата, обясни на пресконференция Ненчев.

И при трите фирми, които са кандидатствали, има несъответствия, включително и класираната на първо място „също не отговаря докрай на условията, но ние нямаме други възможности и минаваме на пряко договаряне, за да се изчистят тези несъответствия“, каза министърът.

От доклада на комисията по избора става ясно, че фирмата ще доставя двигатели, ремонтирани и произведени в „Чернишевския завод“, в който се произвеждат всички двигатели за МиГ-29. Министърът коментира дали това е нарушение на ембаргото за Русия, като каза, че винаги се е стремял да се придържам към нормите на НАТО и да се избягват зависимост извън Алианса, но „на този етап нямаме друга възможност и тази забрана не е съотносима към този казус“.

Той подчерта, че „нямаме безпокойство дали бихме могли да изпълняваме мисията по охрана на въздушното пространство. За октомври разполагаме с четири самолета МиГ-29“.

Още до края на годината ще търсим договор, за да получим по-добри параметри, добави той, като увери, че това няма да се отрази на летателната годност на МиГ-29.

Вижте повече във видеото:

Борислав Попов, директор отбранителна аквизиция в МО коментира, че за него всички фирми имат еднакви права и възможности да бъдат класирани, важното е двигателите да са надеждни.

Ненчев неколкократно заяви, че тези 10 двигателя заедно с последните два ремонтирани в Полша ще ни осигурят поне летящи шест изтребителя до края на годината.

Миналата седмица в предаването „Лице в лице” по bTV министърът беше попитан дали обществената поръчка ще се осъществи и той потвърди, че договорът ще бъде подписан до края на годината. „За пръв път от 25 години имаме поръчка за 10 неизползвани или ремонтирани двигатели, които ще дойдат до 2 – 3 години” обоснова се министърът.

Още на 2 август в авиобаза Граф Игнатиево военният министър обяви, че българските въоръжени сили имат толкова самолети, колкото са необходими. Тогава той се похвали, че ще получим последните два двигателя от Полша, а ВВС ще имат още 10 двигателя по силата на новата обществена поръчка.