Представители на автомобилния бранш настояват изпитите за шофьорски книжки да не са държавни и да преминат изцяло към бизнеса.

Съюзът на българските автомобилисти, Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и Асоциацията за обучение в транспорта обявиха, че ще организират по въпроса подписка в цялата страна, която после ще връчат на премиера и на Европейската комисия.

Подписката е чисто браншова и в нея няма да участват гражданите. Събирането на подписите ще започне до края на седмицата и ще продължи около месец, като формулярите ще бъдат изпратени до всички инструктори в страната.

Около 5-6 хил. са инструкторите в България, но малко от тях работят в специализирани за целта и стопански обособени центрове. Останалите са в сивия сектор, който съставлява огромна част и именно от там излизали некадърните и недобре обучени шофьори, твърдят от бранша.

По думите на председателя на АКАБ Красимир Георгиев в сегашния си вид изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” (бившата ДАИ) е въвела тотална диктатура, като масово закрива техните кабинети в страната и насочва изпитите за придобиване на шофьорски права в своите офиси.

„Според „Автомобилна администрация” единствената причина да има корупция е помещението, в което се извършва изпитът. Не техният служител, който го провежда, не нормативната уредба, създадена от самите тях”, коментира Георгиев.

Той добави, че в над 50% от областите в страната няма одобрени учебни центрове и изпитите се правят в ДАИ. Според него в корупционните схеми участват основно служители на ИА „Автомобилна администрация”, срещу което са подавани стотици жалби, останали без отговор.

Освен корупцията в теоретичните изпити, в още по-голяма степен съществува тя и в практиката. Въведените видеонаблюдение, таблети и неприсъствието на инструктор в учебната зала не са спрели купуването на изпитите, посочи Георгиев.

По думите на му, ако нещата не се променят, след две години „няма да говорим за двама, трима, петима убити на ден, а към тези цифри ще има прибавена поне по една нула”.