През първите 10 месеца на годината Комисията за защита на потребителите е направила 31 694 проверки, при които са съставени 2685 акта за нарушения, установени са 225 нелоялни търговски практики, а 123 туристически обекта са били временно затворени. . Данните изнесе председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Наложени са 105 забрани за продажба на опасни стоки, спрени са три вида услуги.

По-голямата част от опасните стоки са облекла и обувки за деца или продукти, които представляват риск за тях.

През периода в КЗП са постъпили близо 18 000 писмени жалби и сигнали и още над 9000 обаждания на Националния телефон на потребителя предимно за консултации.

Институцията е сезирана от гражданите най-често във връзка с казуси в сферата на телекомуникациите, обществените услуги, покупки на черна и бяла техника, облекла и обувки. Най-малко са жалбите за туристически и финансови услуги.

Как ни мамят търговците

В сферата на услугите нарушения най-често се установяват при телекомуникационните оператори. Освен вече познатия трик - спиране на услугата по коректно обслужван договор заради задължения по друг, комисията е забранила и заблуждаваща интерактивна карта на сайта на телеком за покритието на мрежата му.

Забранено е и на банка да представя на клиентите си невярна информация за таксите си за превод на парични суми.

При контрола върху туристическия продукт пък комисията е констатирала няколко случая, в които места за настаняване и заведения за хранене и развлечения се представят за по-висока категория, отколкото са в действителност. Друг констатиран и санкциониран некоректен подход при ресторанти и барове е таксуването на артикулите на по-високи от обявените в менютата цени.

При промоции потребителите най-често са привличани с анонси за отстъпки, но продуктите в акция или са липсвали в обектите, или са таксувани на редовните им цени. Нелоялни практики са констатирани и във връзка с провеждането на игри с награди.

В интернет комисията е установила, че търговец обещава на потребителите неограничени телекомуникационни услуги, но прикрива важното условие, че при надхвърляне на лимитирани обеми услугите се заплащат спрямо ценовата листа на абонаментния план. Забранена е и некоректна промоция при онлайн продажба на храна. Търговецът е рекламирал отстъпка от 35 на сто при пазаруване над определена сума, но не е посочил, че тази сума се формирала от сбора на цените на поръчаните артикули след приспадне на отстъпката.