Железопътната инфраструктура у нас и в частност в Северна България е занемарена, а именно инвестициите в модернизация повишават сигурността.

Около това се обединиха ген. Атанас Атанасов и Гроздан Караджов в предаването „Лице в лице“ по bTV. Двамата са членове на парламентарните комисии съответно по вътрешен ред и сигурност и по транспорт. Те коментираха инцидента в Хитрино, при който част от влакова композиция с цистерни дерайлира и се взриви на гарата в селото.

Според Караджов една от основните причини за инцидента може да се окаже превишена скорост. „Но не бива да забравяме, че в Северна България на практика инвестиции в железопътна инфраструктура няма“, каза той.

„Тази диспропорция е политика, тя трябва да бъде разрешена. Очевидно железният път е стар, стрелките и съответните съоръжения за сигнализация не са подменяни с десетилетия. Ако на този участък имаше т. нар. АЛС система, този локомотив автоматично щеше да намали скоростта си до пределната за участъка, нямаше дори да зависи толкова от машинистите“, каза той. По думите на депутата вторият фактор при пътно-транспортните произшествия е човешката грешка.

„По принцип българските железници твърде отдавна са занемарени, инвестират се много средства в инфраструктура, но за автомобилния транспорт. Железниците са занемарени и като технологии, и като железен път, и като ремонт“, добави ген. Атанасов.

По думите му, ако влакът е влязъл в отклонение с по-висока скорост, трябва да се изясни каква е причината – тя може да е човешка грешка, но и резултат от обективни обстоятелства.

За мен е важно на първо място категорично да се заяви от институциите, че няма никакви данни за терористичен акт, каза генералът. Отговорността да се даде информация за причините за това произшествие пада основно върху прокуратурата – тя е разследващият орган, добави той.

Гроздан Караджов коментира, че у нас най-много жертви се дават, защото не се спазват правилата на движение, а следва безнаказаност. Той припомни пожара във влак през 2008 г., в който загинаха осем души. Наказателното производство продължи осем години и завърши с две условни присъди. Правораздаването ни не вдъхва страх, каза той и предположи, че и този път може да „осъмнем с един машинист и още някой от периферията с условна присъда“.

Атанасов потвърди, че ще остане тежкото съмнение, че саморазследващите се институции отново ще гледат надолу, а не където е проблемът.

Вижте целия разговор във видеото: