"Сезонната" гражданска отговорност за мотори и каравани вече е факт. Депутатите приеха на второ четене промените, според които застраховката за този вид превозни средства вече не е задължително да е годишна.

Промените в Кодекса за застраховането засягат така наречените "сезонни возила". Това са моторите, мотопедите, кемперите и караваните, които обикновено са в движение само през летните месеци.

Снимка: bTV

Задължителната полица вече ще може да се сключва за срок, по-кратък от една година, но не по-малък от един месец. 

Снимка: bTV

Промените се случиха след поредица от протести на мотообществото у нас. Застрахователите се обявиха против тази поправка.

Близо година след като депутатите чуха воя на моторите под прозорците си исканията на мотористите са факт.

Моторът на Адриан Димитров е "зазимен" в гаража му от два месеца. Въпреки че не го кара, возилото има валидна „Гражданска отговорност”.  

„Няма никаква логика моторът ми да е в гаража и да плащам „Гражданска отговорност”, защото тя за какво е - за претенции за трети лица. Няма логика тези месеци от 1 декември до март аз да плащам за нещо, което не ползвам, и някой да ми взима парите”, категоричен е Адриан.

Все още не е ясно каква ще е цената на сезонната „гражданска". Досега повечето мотористи не плащаха последната вноска от застраховката, но така рискуват да останат без регистрация на превозното средство.

„Да не стане като с винетката - месечната е 30 лева, годишната е 100. Ако трябва всеки месец да я плащаш, излиза 360 лева. Годишната ми гражданска е 80 лева, ако ми кажат, че за 6 месеца ще трябва да платя 80 лева, ще е малко безобразно. Разбирам да има повишение, но в някакви разумни граници”, смята Адриан.

Застрахователите са повече от скептични към промените и ги определят като популистки.

По думите на Светла Несторова от Асоциацията на българските застрахователи около 30% от щетите от мотористи се случват през есенно-зимния сезон.

„Потърпевшо е цялото общество, всички хора, които с вноските си и застраховките, които сключват, трябва да плащат щетите на незастрахованите водачи”, изтъкна тя.

Регистрираните мотоциклети у нас са над 150 000. Според застрахователите по данни на гаранционния фонд в края на 2016-а незастрахованите мотори са над 70 на сто.