Нови изпити за учениците след X клас планира МОН. Те ще са като национално външно оценяване, но оценките няма да се вписват в дипломите. Резултатът обаче ще даде възможност за кандидатстване в друго училище.

Все още не е ясен форматът – дали ще са 4 задължителни изпита и 2 свободно избираеми или обратното.

Снимка: bTV

Днес от просветното ведомство посочиха и че броят на препитванията след IV клас ще намалее наполовина и ще останат само тези по български език и математика. В VII клас от 5 изпитите стават два задължителни и един по избор по чужд език.

Предлагат се и промени в правилата за оценяване – вече учителят ще има по-голяма свобода да определи на какво да базира срочната си оценка – домашни, контролни, проекти и т.н.

Според новия стандарт не само в първи, но и във втори и трети клас децата няма да имат оценки. В свидетелствата им за завършване ще пише "отлично", "много добро", "добро", "задоволително", "незадоволително" или "слабо".

Снимка: bTV

Учениците от първи до четвърти клас, които имат слаб годишен успех, няма да повтарят годината, но ще бъдат задължени да посещават допълнителни часове през лятото, за да наваксат пропуските. Това предвижда обявеният днес проект на държавен образователен стандарт за оценяването на резултатите от обучението на учениците.

Изискването децата да не повтарят класа в началния етап е разписано във влизащия в сила на 1 август Закон за предучилищното и училищното образование, за да се предотврати ранно отпадане на децата от училище.

Освен това учениците, които срещат затруднения, ще могат да посещават допълнителни часове по време на учебната година, предвиждат и други стандарти като този за организацията на дейностите и приобщаващото образование. Зам.-министър Стаматов беше категоричен, че най-лошата перспектива е децата да не ходят на училище изобщо и затова трябва да се намират различни варианти за тяхното стимулиране. Той посочи, че за прилагането на мерките са необходими съвместни усилия и на други институции.

Предложените промени не са окончателни, ще има обществено обсъждане.

Вече ще се описват и качествените показатели на оценките, т.е. какво стои зад определението “отличен”, както и българските оценки ще бъдат приравнени към международната скала.

Друга новост е, че учениците ще могат да взимат сертификати по чужд език, както и сертификат за дигитални компетентности.