Според приетите вече от депутатите поправки в Закона за енергетиката енергодружествата вече ще са длъжни да ни предупреждават три дни преди да ни спрат тока. Ползите за абонатите не са само в това решение.

Освен ранното предупреждение преди прекъсване ЕРП-тата ще ни информират заедно с фактурата за последния месец на всеки 6 месеца, когато сме консумирали с 50% повече ток от същите 6 месеца на предходната година.

Когато по инициатива на крайния снабдител предстои да се прекрати снабдяването на клиента с ток или газ, той трябва да бъде информиран три дни предварително, е записано в закона.

„За да няма издевателство над гражданите преди уикенд и празнични дни да не бъде спиран тока, защото сами разбирате, че дори да си го платите, няма как да бъде възстановен”, коментира депутатът от БСП Жельо Бойчев.

Във варненските вилни зони Ракитника, Прибой и Боровец в последните месеци прекъсванията са всекидневие, а битовата техника непрекъснато изгаря.

„Ти ако си уведомен, който има фризер, може да си прехвърли при децата, за да не му се развалят продуктите. Никой не ни е уведомил. Ако уведомяват, при една повреда, и смятат, че ще има нарушения на подаването на тока - добре ще бъде, но аз не вярвам, че ще го спазват”, казва Невяна Янева.

Ако се съмнявате в електромера, може да поискате проверка. Ако той се окаже изправен обаче, разходите поемате вие.

Наша проверка в Енерго-Про, ЧЕЗ и ЕВН показа, че при десетки проверени електромери, единици са неизправните

Клиентът трябва да плати веднъж на енергото за смяна на електромера, и втори път - на Агенцията за метрология за експертизата – между 60 и 70 лв. общо.

„Ако не отчита правилно електромерът и потребителят установи това дружествата не само ще бъдат глобявани, а ще трябва да възстановят освен разходите по меренето и съответно периода, в който е отчитал неправилно, обясни Валентин Николов от ГЕРБ.

Част от глобите за нарушения на енергото са вдигнати десетократно.

Парламентът обаче не прие предложенията да се премахне таксата за повторно включване на тока. Също въпреки че в последните години много се говори за това да плащаме по-малко при некачествен ток, възможността за претенции за качеството на услугата, не беше приета в закона.