Пешеходецът – жертва или съпричинител на катастрофа
Вдигнатите пешеходни пътеки се оказват ефективно средство за защита на човешкия живот
  • Последни
  • Най-четени

Коментари: 2
  • 0
    0
катастрофа, мотор, пешеходец
Снимка: iStock

Решението на Върховния касационен съд, че при неспазване на правилата блъснат пешеходец става съпричинител на смърт или телесна повреда, „отваря Кутията на Пандора” и създава много възможности за това убийците на пътя да се разминат с по-леко наказание. Около тази позиция се обединиха депутат и общественици в студиото на „Тази сутрин”.

Причина за тълкуването на закона стана случаят „Лора”, при който момиче загина, блъснато от мотор на пешеходна пътека. Върховните съдии посочиха, че макар превозното средство да се е движело с превишена скорост, загиналата също има вина, защото не се е огледала преди да пресече и именно това е смекчаващо вината обстоятелство.

Пешеходците имат абсолютно право на пътя, само ако пресичат на светофарШофьорите не могат да получават максимални наказания, ако пешеходецът е допринесъл за смъртта си

„В момента законодателството казва, че пешеходецът трябва да прецени скоростта на идващия автомобил. Не може човек да прецени скоростта, особено млад човек”, коментира депутатът Настимир Ананиев. Според него този текст трябва да отпадне и така тълкувателното решение на ВКС също ще се обезсили.

Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен релсов транспорт също осъди позицията на върховния съд (подписана с особено мнение от голяма част от магистратите-б.р.): „Това решение отваря Кутията на Пандора. Не само, че не уеднаквява практиката, но създава възможност за едно състезание между адвокатите на този, който е превишил скоростта и този, който преминава”.

Според Ананиев сериозен проблем по улиците и булевардите у нас е липсата на видимост в близост до пешеходните пътеки. Той даде пример с Великобритания, където специална начупена линия забранява спирането в рамките на 7-10 метра преди и след пътеката. У нас вдигнатите пешеходни пътеки се оказват изключително ефективни – у нас няма нито един инцидент с такава, посочи общественикът Ева Попова.

Тя посочи друг сериозен проблем – сложната организационно-управленска структура на системата за безопасност по пътищата. В нея са ангажирани няколко министерства, има междуведомствена комисия, която провежда конкретните политиките, а отговорността е в Министерския съвет. Така се получава размиване на конкретните ангажименти.

  • 0
    0
Още по темата
2 Коментара
  • Най-старите отгоре
  • Най-новите отгоре