От 1 минута до 2 часа ще чакат пациентите в спешните приемни отделения на болниците. И там здравното министерство предлага да се въведат кодовете, с които ще се определя колко точно може да чака пациентът.

Вчера ви разказахме какво предвижда стандарта за приемането на сигналите и времето, за което трябва да пристигат линейките. Сега да обърнем внимание на спешните приемни отделения в болниците.

В момента те са 35 за цялата страна. Стандартът поставя изключително високи изисквания за тях.

Те също ще използват системата с кодовете. Обслужването на пациент с код „Червено” трябва да се реализира до 1 минута. Ако кодът е жълт - до 30 минути. Леките случаи с код „Зелено” ще чакат до 2 часа.

На практика

В спешното приемно отделение на врачанската болница стените са напукани, дограмата е остаряла. Има оборудване на по 20 години. Месечно оттук минават 2 хиляди пациенти.

"Винаги има трудности, като се започне от това, че хората са напоследък много агресивни, и се стигне до това, че липсват понякога елементарни консумативи за нашата работа", признава д-р Тинка Боева.

Предложеният стандарт изисква от спешните отделения в болниците по-голяма площ, леглова база с денонощно наблюдение на пациенти, паник бутони, модерни шокови зали.

В обособена зона ще се определя кой пациент какъв код е, т.е. колко е спешен. Като са разписани всички стъпки след това и за колко време лекарите трябва да ги изпълнят.

"Най-големият проблем в спешните приемни отделения, това е проблемът с апаратурата, с помещенията, и естествено с кадрите", посочва директорът на МБАЛ „Христо Ботев” – Враца Светозар Луканов.

Смятате ли, че новият стандарт за Спешната помощ ще подобри качеството на услугата?

Зам.-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков признава: „Няма спешно приемно отделение в страната, което да отговаря на европейските изисквания, което е близо до европейския стандарт, затова искаме да променим всичко"

Промените ще се случват в следващите 5 години. Ще се използват европейски и национални средства, но засега те не изглеждат достатъчно.

Има ли кой да работи?

За да отговори на стандарта, системата се нуждае и от специалисти, които да работят в нея. От здравното министерство твърдят, че планират увеличение на заплатите с 20 на сто всяка година, за да ги привлекат.

Всичко това вече са свършили съседите ни в Румъния. Реформата им е за пример.

Дали и у нас всичко това ще се случи, зависи и от обществото ни. Според спешните медици, един от основните проблеми при тях е подаването на неверни или неточни сигнали.

Тази сутрин пред bTV дежурните в столицата разказаха за фрапиращ случай.

“Значи - диктува се дете, което е простреляно. За три минути моята линейка беше на място! Бяхме и наблизо, разбира се. Оказа се, че е абсолютно фалшиво подаването! Значи срещу такива фалшиви подавания...трябва да носи отговорност този, който си позволява такава гавра с нас!”, категорична бе д-р Николова от ЦСМП София.