По 17 хиляди деца отпадат от училище всяка година. Това е повече от 12 процента, а управляващите си поставят за цел до 2020 година делът им да намалее под 11 на сто.

Започна обсъждането на стратегия срещу ранното отпадане на децата от училище. Откъде ще се вземат парите обаче, след като догодина за образование са предвидени 50 милиона лева по малко?

Обсъждането на стратегията започна от училище за пример във Враца. С кабинети на европейско ниво, от които на децата не им се излиза. И въпреки че като цяло базата у нас се подобрява, много деца остават извън класните стаи.

„При нас има топла храна, безплатни учебници, но как да накараме едно дете да влезе в училище тогава, когато родителите му са безработни и то се налага да донесе вкъщи десет или петнайсет лева, като отиде да работи”, посочи директорът Галя Богданова.

Освен с рутинни мерки като евтината храна, транспорта и целодневна форма на обучение, нерядко педагозите помагат и сами.

Стратегията за задържане на децата в училище предвижда до 2020 г. делът на незавършващите ученици падне с процент и половина, което означава по-добър шанс в живота за близо 300 деца.

„Първо и най-вече ние трябва да мотивираме семействата на тези деца, за да могат да разберат, че едно необразовано дете в перспектива става необразован безработен”, посочи експертът от МОН Павлина Вълева.

В същото време директори алармират, че прилагането на мерките ще натовари допълнително училищните бюджети.

За да бъдат обхванати повече деца в училище, ще разчитаме и на помощ от Европа, обясниха от министерството.