Създаването на Музей на градския транспорт в София - това е мечтата на група доброволци, които вече са разработили подробен проект за музея.

Три тролейбуса, Шкода 9ТР, модел от 60-те години на ХХ век, са спрени от движение от транспортното дружество в Пазарджик миналата година. За да не бъдат нарязани за старо желязо, ентусиасти  от столична неправителствена организация, подкрепени от чехи, германци и англичани, изпращат писма до кмета на Пазарджик и молят тролейбусите да бъдат съхранени.

„Искаме да им дадем възможност да разберат, че няма да спечелят 5 000 лв., като го дадат на скрап, че е много повече, ако го запазят”, казва инж. Цанко Симеонов от сдружение „Градски транспорт и инфраструктура".

„Интересът в последните години не е спадал и колегите в депото могат да ви разкажат. През лятото е пълно с туристи, които идват, снимат се с тролеите - англичани, немци и чехи”, обяснява изпълнителният директор на „Тролейбусен транспорт" – Пазарджик Михаил Фотев.

9ТР е характерна част от градската среда на София и много европейски градове от 60-те и 70-те години. Може да бъде видян в градските улични сцени на повечето български филми от този период. На Запад са запазени и реставрирани няколко десетки музейни експонати.

„Ние апелираме това да бъде запазено. Тролейбусите шкода 9ТР са произведени общо 7500 бройки, от края на 50-те години на ХХ век. Последните в ЕС, които са се движили, са именно тези в Пазарджик”, подчертава инж. Цанко Симеонов.

Специално за екипа на bTV хората от депото в Пазарджик изкарват последния движещ се екземпляр за, вероятно, последния курс в живота му. „Всичко се унищожава, всичко на скрап. Няма музей да се направи да се види, ето от тука сме започнали, така, така, така”, възмутен е шофьорът.

Инж. Цанко Симеонов и Сдружението „Градски транспорт и инфраструктура” на доброволчески начала са разработили подробен проект за създаване на транспортен музей в София. „Не случайно се намираме пред трамвайното депо Клокотница. То е първото трамвайно депо и е определено за такова с указ на Цар Фердинанд, което предопределя неговата съдба и за бъдеще според нас. Това депо не работи от 1999 г. и ние вярваме, че то трябва да бъде музей на градския транспорт”, казва той.

Ентусиазмът и труда на Цанко и останалите почитатели на градския транспорт няма да са достатъчни, за да се спечели финансиране на откриването на музей на градския транспорт в столицата.

„Не може само една организация да кандидатства пред европейските структурни фондове, трябва да покаже, че има подкрепата на общината. Ние на този етап нямаме писмено подкрепата на общината”, казва инж. Симеонов.

София е единствения голям град в Европейския съюз без транспортен музей. „Нашите изследвания показват, че в България в момента няма адекватен технически музей”, посочва инж. Цанко Симеонов.

Според авторите на идеята, бъдещият музей на транспорта ще бъде не само туристически, но най-вече образователен актив за България - каквато е ролята на повечето подобни музеи в Европа. В английския транспортен музей, освен че туристите се возят на истински модели от 50-те години, там преминават часовете по практика на ученици, които учат електротехника или тези, които имат интерес към транспорта.

„Тук не става въпрос само за атракция, защото децата от малки трябва да се научават, да им се създадат интереси. За съжаление, нашите технически училища все повече обучават на теория, което не дава практически познания на инженерите в България. Това би било отлична възможност не само университетите, но и техническите училища могат да запознаят възпитаниците си с технологичната еволюция”, категоричен е инж. Симеонов.

Според инженери, изучаването на еволюцията на техниката и най-вече практическите познания са решаващи за създаването на конкурентни инженерни кадри. „Абсолютно трябва да остане като историческо наследство. Този тролейбус например е класическото изпълнение, с тягов двигател, с реостатно и контакторно управление”, смяна електротехникът Васил Николов от „Тролейбусен транспорт”- Пазарджик.

„Нито във Военно-историческия, нито в Политехническия музей може да видите експонат в движение”, отбелязва обаче инж. Цанко Симеонов. „Това никога няма да го пипнат, ако не се запази тази реликва. Това е вече изгубено във времето и надали, ако не се запази като реликва, надали малките деца ще си имат понятие за първите тролеи”, смята шофьорът.

Идеята на инженер Симеонов е да се съберат под един покрив и да се реставрират всички модели трамваи и тролейбуси, които някога са се движили в София. „Нашето желание е трамваите да бъдат реставрирани на място и те да показват и това да се случва на живо пред тези, които идват да посетят музея. Няма нито едно училище в България, в което има запазен автобус, още по-малко тролейбус или трамвай”, обяснява инженерът.

Ако в София не започне процедура за съхраняване и реставриране на последния движещ се 9ТР, от завода производител вече са декларирали, че ще вземат антиката при тях. „Идваха тук на място и чехите. Искат да си го вземат в Чехия”, посочи шефът на тролеите в Пазарджик Михаил Фотев.

След инициативата на българските любители, в Пазарджик са идвали дори хора от Швейцария, които искат да вземат един от трите екземпляра. Големият интерес провокирал общината да вземе решение да запази един от трите тролейбуса в Пазарджик. „Това е гаранция, че няма да отидат за скраб”, твърди Михаил Фотев.