И частните градини и училища с финансиране от държавата – това е една от промените залегнала в Закона за училищното и предучилищното образование, който депутатите приеха на първо четене.

Законът предлага нова образователна структура - основна и гимназиална степен, разделени на две части. Създава се на нов вид училище - обединено - от I до Х клас за улеснение на бедните семейства или тези от малки населени места.

Въвежда се и така нареченото дуално обучение, при което учениците ще придобиват знания в реална бизнес среда.

Училищата със слаби резултати ще получат целева субсидия, за да подобрят работата си. Отличниците ще бъдат поощрени с допълнителни пари, но ще ги харчат по собствена преценка.

Законът дава заявка и за внимание към децата със специални образователни потребности. За тях ще се грижат специалисти от центрове за личностно развитие.

Създава се Национален инспекторат, който ще оценява училищата. ”Това, което може би трябва да се направи е да има еднакви стандарти и да има еднакви критерии за абсолютно всички. И най-важното е този инспекторат да бъде независим”, коментира директорът на 120 ОУ Цветанка Тонева.

Оценки и родна реч

Учениците от 2б клас на 120-то училище в София. От началото на годината вече получават оценки от „Слаб (2)” до „Отличен (6)”. След като новия закон влезе в сила обаче отново ще се върнат само на качествени оценки като „Браво” или „Отлично” докато преминат в четвърти клас. До пети клас няма да повтарят.

„Оценката винаги трябва да е поощрителна. Тя не трябва да е наказателна. Децата се научават да четат и пишат не заради оценките”, смята класният ръководител Красимира Таскова.

И докато децата развиваха уменията си по родна реч, депутатите се впуснаха в люти спорове. Основният дебат беше дали държавата трябва да субсидира частните училища. Управляващите подкрепяха предложението с аргумента, че така се случва зад граница.

„Няма такава държава, която да финансира на 100%, а частниците какво правят - стоят на завоя и прибират парите на държавата ли, няма такова нещо”, заяви Явор Гечев от БСП.

„Левицата има идеологическа преграда, не може да приеме термина частно, защото го приема като буржоазно, като богати, а това е голям проблем”, репликира го Снежана Дукова от ГЕРБ.

ДПС пък предложиха да се дадат 200 млн.лв. за детски градини в ромските квартали, защото оттам тръгвал проблемът с отпадането от училище.

Атака заподозряха, че със закона ще възникват на воля ислямски религиозни училища.

В крайна сметка законът беше приет. Той предвижда и по-голямо участие на родителите в учебния процес.