Във връзка с идеята да се спрат от движение колите, които нямат катализатори, въпросът е в какъв порядък и как ще върви този процес. Ясно е, че не може да стане от утре, но трябва да се започнат определени стъпки, които да доведат до постепенното намаляване. Това каза в предаването „Лице в лице” министърът на околната среда и водите Нено Димов.

По думите му, няма смисъл от веднъж да има решение, трябва да има еволюционно решение.

Първата стъпка е да се спре вносът на коли, които нямат катализатор. Това е практика в момента. Пунктовете, в които се прави първа регистрация нямат необходимата апаратура за измерване.

Самият катализатор и скъп и смяната му е доста сериозна инвестиция – вероятно затова го свалят. 97-ма година имахме аналогичен проблем с преминаването на безоловен бензин. Днес 20 години по-късно никой не се сеща за този проблем. Предполагам, че след 20 години никой няма да се сеща за катализаторите, допълни министърът.

"Първо трябва да се обезпечат техническите средства, защото дори утре да бъде променен законът за околната среда или друг закон, който ще реши този проблем, когато при първа регистрация няма апаратура, която да каже как да изпълнят този закон...

Добре е да се мисли успоредно – и законова промяна и мерки, които да позволяват изпълнението.

Приема парламентът другата седмица закон и казва: Спираме ги. И какво правят в КАТ? Как да ги спрем като нямаме апаратура, а това е планиране на бюджет, планиране на проект, което изисква технологично време".

Относно замърсяването на въздуха у нас, министърът каза, че източниците са два – автомобилите и отоплението на твърдо гориво. Според него ситуацията обаче не е драматична.

Той допълни, че през есента очакват резултатите от проект на Световната банка, които да покажат мерките на национално ниво, онези, които общините не могат да вземат.

Според министъра едно от решенията е дървата и въглищата, които се продават, да бъдат с определени характеристики – определено допустимо съдържание на сяра и пепел.

Това обаче не са от най-евтините въглища, уточни той. Помощите, които се дават, може да са за определени въглища с определени качества. 

"Дали сме в момента възможност и с ресурс от 3 млн. лв. на всички кметове, които попадат в тези райони (градовете, които се отопляват на дърва и въглища) да кандидатстват и вече имаме над 20 сключени договора за обновяване или за направата на нов план за управление качеството на въздуха и с резултатите от тези програми ще могат да кандидатстват с един ресурс от 115 млн. лв., като той не е достатъчен за решаването на проблема и ще е на състезателен принцип, но онези кметове, които успеят, ще имат проекти".

Идея, която ще намери развитие, ако попадне в тези планове на кметовете, е да се купят отоплителни тела, които да използват по-модерен тип твърдо гориво, допълни министърът.

Той каза още, че качеството на отоплителния уред също е важно, защото различните отоплителни уреди са с различен коефициент на полезно действие, т.е. горят по различен начин отвътре.

"Вероятно в част от мерките, които кметовете ще приложат, ще има искане за закупуване и, ако кандидатстват с такива проекти, ще могат да закупят и да снабдят гражданите с този тип отоплителни тела".

Екоминистърът каза, че тази година МОСВ отново ще бъде партньор на кампанията на bTV "Да изчистим България за един ден".

Това е част от кампания, която има по-сериозен принос – формира начин на мислене, което е устойчивият път да се справим с тези проблеми, допълни министър Димов.