Българските авиокомпании се сблъскват със сериозен проблем – недостиг на пилоти.

За подготвени пилоти се смятат летците с над 1000 часа във въздуха. Това се случва при 1-2 години активно летене. Защо авиокомпаниите смятат, че и държавата трябва да поеме част от финансовите разходи по обучението на летци?

Милена има вече 3000 часа във въздуха. Тя е късметлийка, завършила е обучение държавна поръчка в Техническия университет. Сега обаче кандидатите за пилотската професия трябва да си плащат, а първоначалното обучение струва поне 100 000 лева.

Професионални пилоти у нас се обучават в 9 учебни центъра.

Милена смята, че е хубаво държавата да подпомага тази дейност. Инвестицията се възвръща, но е  голяма – колкото апартамент, казва тя.

От Асоциацията на авиокомпаниите предлагат държавата да поеме част от разходите по обучението.

От Главната въздухоплавателна администрация (ГВА) обаче са на обратната позиция.

„Държавата не би могла да си позволи да влага толкова много пари, за да спонсорира частни компании и същите пилоти да излезнат да работят зад граница", заяви Михаил Захариев, главен секретар на ГД ГВА.

За последните две години ГВА е издала 500 бревета за професионални пилоти. Експертите в бранша обаче са категорични, че липсват най-вече опитни кадри.

„Реалният пример е и в България дори с чужда авиокомпания, която дойде и набързо събра 10-15 пилота и то само обучени, само командири”, каза Петър Игнатов, ръководител "Обучение" в авиокомпания.

За последните 2 години 20 опитни командири са навършили пенсионна възраст, а прогнозите сочат, че специално в нашия регион предстои въздушния трафик да се утрои.

Експерти смятат, че възможността държавата да финансиране част от обучението на пилоти е преди всичко политическо решение.