Традицията за огромни намаления, опашки и лудо пазаруване, известна в САЩ и Великобритания като „Черен петък” набира популярност и в България. В САЩ денят е петъка след Деня на благодарността – когато е почивен ден и хората са свободни да дадат символичния старт на пазаруването за коледните празници.

Често обаче под големите табели за черни, зверски и адски намаления стоят фиктивни понижения на цените, неистински промоции и разнообразни търговски трикове.

Комисията за защита на потребителите разделя условно търговията на онлайн и офлайн когато дава съвети за какво да внимават клиентите. При физическите магазини триковете са едни, а при намаленията в интернет – съвсем други.

Снимка: bTV

Димитър Марагаритов, председател на Комисията за защита на потребителите, посочи, че най-честият трик е да бъдат рекламирани големи намаления, а реално стоките да ги няма, да са малко на брой или да се обявят за изчерпани.

Снимка: bTV

Друг трик е т. нар. намаление в намалението – когато стоката се продава известно време с намаление от напр. 20%, след това й се слагат 50% и се рекламира за понижена със 70%.

Снимка: bTV
  

Един от проблемите при интернет търговията е появата на мними търговци, появили се специално за празниците или сайтове с неясна собственост. Друг проблем в онлайн покупките е т. нр. Техническа грешка, която се оптва да оправдае или прикрие липсващи стоки или др. проблеми.

Снимка: bTV

От комисията подчертават, че няма намаление или промоция, което да анулира правото на отказ от покупката или право на рекламация. Това за законоуредени права и не подлежат на забраняване.

Снимка: bTV

Ето и откъде тръгва истерията с черния петък.

Тълпи от хора, ексклузивни оферти, шопинг истерия и милиарди изхарчени долари - така изглеждат първите минути на Черния петък, когато се дава старт на голямото коледно пазаруване в Америка.

Няма ясна следа откъде започва историята на деня за промоции, а една от версиите е, че традицията тръгва от старите търговски тефтери. Там продавачите отбелязвали загубите в червено, а печалбите - в черно. Според други огромните задръствания и  безкрайните колони от автомобили в навечерието на големия шопинг, дават необичайното име на този ден.

Снимка: Reuters

Само за миналата година американците са похарчили  почти 70 млрд. долара. Заедно с големи харчове, идва и черната статистика - за последните 10 години в Америка са загинали 7 души, а 98 са ранени. Така името " черен петък"  добива буквален смисъл.

Лудостта по пазаруването на този ден бързо се пренася и на Стария континент . Тази година очакванията са за ръст на поръчките онлайн, затова и една от най-големите компании за техника на Острова е готова да обработва по 141 заявки в минута.

Снимка: Reuters

В България шумно обявените намаления се очаква да привлекат стотици хора за голямото предколедно пазаруване. В един магазин кампанията ще продължи 4 дни, а търговците обещават отстъпки на техника до 50%.

Снимка: Reuters

Хермина Хачикян управител на магазина, посочва, че има различни видове клиенти – такива, които целенасочено идват и търсят конкретен продукт и такива, които правят емоционални покупки.

Въпреки обещанията за големи отстъпки много хора остават скептични. За Дима пазаруването е удоволствие и не вярва, че точно в деня на черния петък офертите са най-изгодни.

„Виждала съм по телевизията разбира се в Америка за черния петък. Стават страшни работи. Това просто е ужасно, защото хората се избиват за нещо по-евтино, но не знам дали си заслужава”, смята тя.

Снимка: Reuters

Преподавателят по маркетинг д-р Елена Костадинова коментира, че намаленията не само са част от маркетингов трик, но и целят привличане на нови клиенти и разчистване на стари стоки. По думите й много търговци вече избират да не участват в черния петък, защото големите намаления не винаги са им печеливши. Този ден е станал и нарицателен за консуматорство и материализъм.