„Апелирам към всички, които планират пътувания, към търпение, по-бавна скорост и да предвиждат повече време заради ремонтите по магистрала „Хемус“, заяви в Русе регионалният министър Лиляна Павлова. Тя коментира, че се очаква най-натоварено да бъде движението в участъка до Ябланица, особено през летния сезон.

„Ще има интензивни ремонти и това лято, предвид осигурените почти 100 млн. допълнително от бюджета за спешни, превантивни и аварийни ремонти първо на тунелите и виадуктите на „Хемус“. Това, което ще ремонтираме, е едната тръба на „Витиня“, „Елешница“ и „Топли дол“, както и критичната дупка и участък, който се отвори на 41-ви км също на „Хемус“, както и на 15-5 км. Така че там ще са ни насочени усилията“, обясни Павлова. Сроковете са до края на годината, а ремонтите са сложни – и виадуктите, и подмяната на плочите, и тунелите.

„Ще се прави цялостна изолация, движението ще бъде направено двупосочно в едното платно за движение по виадуктите. Съответно в единия тунел ще бъде двупосочно движението, другият ще е изцяло затворен през целия период. Това всичко, разбира се, създава необходимост да има по-бавна скорост и повече време за придвижване. Трябва да ги ремонтираме, защото те наистина са в аварийно състояние“, каза още тя.

Павлова обясни, че вече е готов идейният проект за пътя Русе-Бяла-Велико Търново, който ще бъде с обща дължина 105 км. Предвижда се да има обход на Русе, за да може още от промишлената зона да се поеме най-вече тежкотоварният трафик, оттам ще има обход на Бяла, като трасето ще влезе долу не само до Велико Търново, но и да се направи връзката с Хаинбоаз. Целта е целият трафик да се изведе от урбанизираните територии.

„Това, което в момента се разработва на основата на този проект, е оценката за въздействие върху околната среда /ОВОС/, което е най-важната, но и най-критичната фаза за всеки проект,. Тя трябва да е готова до ноември месец т.г., за да можем да минем всички съгласувания по линията на ОВОС, за да може да се утвърдят терените, трасетата, защитените зони.

И от тази гледна точка следващата година да се правят отчуждения“, обясни министърът. Приоритетно ще се започне обходът на Бяла и след това поетапно всички останали спрямо възможностите на финансиране. За момента ще се разчита на бюджетно финансиране и евентуално на бъдещите приходи от тол-таксите.