В следващите две години луксозните пътувания ще намалеят пет пъти, показват записванията.

Браншът определя изминалата година не просто като успешна, а като изключително ползотворна за круизните пътувания.

Равносметката: 100 пасажерски лайнера с близо 120 000 туристи са посетили трите ни пристанища в Бургас, Варна и Несебър. Основната причина - кризата в Русия и несигурността в Украйна, които пренасочиха корабите насам. Приходите се изчисляват в стотици милиони.

Само от таксата, която плаща всеки пътник, за да стъпи у нас, са спечелени близо 1,5 милиона лева, още над 3.5 милиона - от пристанищни такси. И точно тук се оказва големият проблем, който изхвърли страната ни от круизната карта преди още да се е утвърдила на нея.

Скъпотия

Вместо към Сочи и Одеса десетки круизни кораби свиха към Бургас и Варна. На туристите, с джобни от 100-150 евро на ден, промяната в маршрута им хареса. Спечелиха и морските градове.

„Голяма част от скъпите украшения, златни накити, включително и брилянти бяха купувани това лято от израелски туристи и от американски туристи. Много интересно, че скъпи лекарства бяха купувани от бургаските аптеки", разказа бургаският кмет Димитър Николов.

Компаниите обаче се оказаха на загуба и побързаха да зачеркнат от картата алтернативните пристанища.    

„Като виждаш, че има голямо търсене и интерес, привеждаш си цените в съответствие с конкуренцията и ставаш номер 1 в региона, предвид проблемите на другите. Само че вместо това... нашите пристанища все още остават едни от най-скъпите в Европа и в света", посочи туроператорът Владимир Караджов.

Четири фирми, от които две частни, обслужват всеки лайнер, акостирал на бургаското пристанище. В резултат, таксата, която плаща голям круизен кораб за ден е близо 80 000 евро, или два пъти повече отколкото в Истанбул и Констанца.

Нещо ще се промени. Някога

Според изпълнителния директор на пристанището Диян Димов, вече има стъпка в посока поевтиняване – цената на пасажерската услуга е свалена от 6 на 5 евро за всеки пътуващ. По-достъпно ще е и придружаването на кораба с влекач и пилотски катер до брега.

По-ниските такси на държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура" обаче, от където идват и най-големите начисления, още чакат утвърждаването си в Министерски съвет. Междувременно, туроператорите изчисляват, че ще им трябват година-две, за да възвърнат загубеното.

Заради спецификата на круизния пазар вече започнаха записванията за 2017 г.. В следващите две години повечето лайнери в Черно море ще предпочетат Истанбул вместо Бургас и Варна.      

Скъпите такси направиха мираж и идеята круизни пътувания да започват и да завършват в българско пристанище, което би довело още повече богати туристи. И двете компании, избрали Бургас за начална и крайна точка на круизите си, промениха плановете си.