Военната авиация проучва възможностите за обучение на парамедици, които да участват в авиомедицинска евакуация. Какви са възможностите военните хеликоптери да станат въздушни линейки, които да помагат в спешната помощ?
Става дума за машини, които трябва да бъдат ремонтирани, за да се използват за спешната медицина.
Хеликоптерите „Кугар” и в момента се ползват за авиомедицинска евакуация, но за да бъдат включени към спешната помощ, ще е нужно купуване на допълнително оборудване, обучение на парамедици и изграждане на хеликоптерни площадки в страната.
В момента от наличните 6 хеликоптера Ми-17, които се ползват за гасене на пожари, e изправен само един, а от 12 „Кугар”-а летят 4 машини.
В Крумово младите летци се подготвят, защото на спасителни мисии отиват само опитните. Тук от 10 години се дава дежурство с готовност да се помага при бедствия, аварии и катастрофи.
За да бъде ефективна спешната помощ по въздуха, трябва да има добра координация с болниците, до които да има вертолетни площадки. Необходими са и обучени парамедици, за да се съкрати времето за реакция, казва командирът на базата ген. Димитър Иванов.
„За мен всеки трябва да е профилиран. Не може един летец да съвместява тази дейност и като парамедик, защото той има други функции – но няма невъзможни неща важното е да има воля и осигуряване ние да го осъществим”, отбеляза той.
Само за миналата година при гасене на пожари летците от Крумово са изпълнили 261 задачи у нас и в чужбина. По-голямата част от техниката обаче е на земята.
„Дооборудването на самите вертолети трябва да продължи и да се задълбочи”, посочи майор Александър Цветков от авиобаза „Крумово”.
Авиомедицинска евакуация от Крумово се налага по- рядко. Понякога тя се осъществява в лошо време и отсъствие на площадка, където машината да кацне. Такъв е случаят, когато спасяват родилка в затрупано в снегове родопско село.
„В момента на спасяването са уплашени, за да изкажат емоции, но впоследствие има благодарност от добре свършената работа”, заяви капитан Руслан Иванов, специалист по аварийно-спасителна подготовка.
Екипите са готови да изпълняват задачите, но е необходима изправна техника и ясен регламент за взаимодествие със здравното министерство.
Кога и как ще бъдат ползвани въздушните линейки, още не е ясно. От правителствената стенограма по въпроса става ясно, че възстановяването на машините ще струва около 130 милиона лева.