Министерството на отбраната ще изпрати запитване за бойни самолети Ф–18.

Министър Красимир Каракачанов очаква процесът по избор на нов самолет за военновъздушните сили да приключи до юли догодина.

До момента на България се предлагаха американски Ф–16 от Португалия, шведски „Грипен” и италиански изтребители „Юрофайтър”.

Ще се търсят и други оферти, които отговарят на финансовата рамка от милиард и 500 милиона лева.

Идеята да се проучи възможността за придобиване на Ф–18 е отпреди 13 години.

Министърът каза, че до края на ноември ще бъдат изпратени писмата за подобряване на офертите, които са изпратени до момента.

Направили сме пътна карта, доста амбициозна, до края на юли да приключи цялата процедура по самолетите – от даването на оферти, класиране на оферти, уточни Красимир Каракачанов.

Колкото повече оферти има, толкова по-добре, посочи той.

Каракачанов припомни, че рамката е известна на всички – 1.5 млрд. лв. – сума, гласувана от предишното Народно събрание. Той допълни, че тази рамка не може да бъде надхвърляна.

На въпрос за военната авиобаза в Граф Игнатиево Каракачанов заяви, че проблеми там няма. "Не смятам, че е имало напрежение. Всичко е наред", каза той. Още тогава се видяхме с командира на авиобазата, проблеми няма, посочи министърът. Това, което сме поели като ангажимент, ще го изпълним, каза още той.

Ремонтът и поддръжката на двигателите на самолетите, които се намират на въоръжение в България - МиГ-29, е най-добре да се осъществява от страната-производител, заяви министърът по време на днешния парламентарен контрол.

Той уточни, че се очаква да пристигне работна група от РСК "МиГ", която трябва да направи преглед и оценка на двигателите на самолетите и да даде оценка за стойността за ремонта им.

Военният министър припомни, че още в началото на мандата му се е срещнал официално в България с генералния директор на РСК "МиГ" и следствие на това е бил подписан меморандум, който се очаква да бъде подписан и от руската страна.

След като пристигне работната група от РСК "МиГ" ще се прецени дали всичките самолети ще бъдат обект на това споразумение или само част от тях. "Всичко зависи от цената и степента на модернизация, която може да осигурим", поясни Каракачанов.

Той отговори още, че крайната цена на споразумението между правителствата на България и Полша, относно осигуряване на логистична подкрепа за самолетите МиГ-29, е 1,23 млн. евро на двигател или 6 138 000 за шестте ремонтирани двигателя, като сумата е изцяло изплатена от наша страна.

Той добави, че ресурсът на двигателите е удължен с 350 часа, а гаранционният период, след извършването на ремонта на шестте български двигателя, е 200 летателни часа или две години, което от събитията настъпи първо.

Военният министър припомни, че според условията на подписаното от българското и полското правителство споразумение, понастоящем българските военновъздушни сили продължават експлоатацията на четирите отремонтирани български и двата полски двигателя, като реципрочно полската страна експлоатира два ремонтирани български двигателя.