Започна проверката в столичното 52-ро училище. След трагичния инцидент, при който 11-годишно момиче почина, инспекторатът по образование проверява механизма на превенция срещу насилието и агресията в училище.

В същото време едва в 15% от учебните заведения у нас има психолози.

Днес образователното министерство обяви пакет от мерки и нови инструкции за учителите за това как да реагират при физически сблъсък между децата.

Мерки за превенция на агресията и инструкции към учителите

При всеки подобен случай педагозите ще трябва веднага да се обаждат на медицинското лице в училище или директно на личния лекар на детето.

Предвижда се обезпечаване на извънкласните дейности с повече кадри.

Необходима е и допълнителна квалификация на преподавателите и най-вече – да се увеличи броят на психолозите и педагогическите специалисти.

Това е всъщност основното звено в превенцията срещу агресия.

Справка на образователното министерство показва, че към декември миналата година във всичките 2473 училища у нас има точно 692 педагогически съветници или иначе казано - в по-малко от една трета има такъв специалист.

Още по-зле е положението що се отнася до психолозите - точно 389 или едва 15 на сто.

Училището в село Търън е едно от многото, в които учителите са в ролята и на психолози.

В столичното 104-то основно училище имат специалисти, но смятат, че и това не стига.

„Ние сме с над 800 деца, имаме психолог, педагогически съветник, ресурсен учител и са абсолютно недостатъчни, поне още трима трябва да имаме, за да могат да обхванат нуждаещите се деца, да не говорим за това, че учителите също имат нужда от психологическа подкрепа”, обясни Капка Велинова.

В училището работят по специален проект - включват както учениците, така и родителите.

„Затвореното пространство и малкото лично място водят до агресия, както при децата, така и при възрастните. Целодневното обучение също създава предпоставки за агресия, защото децата са отново в класните стаи, няма среда, в която да се чувстват спокойни, има непрекъснат контакт между тях”, каза Елизабета Вихрийска.

От образователното министерство планират промени в наредбите, свързани с превенция на агресията в училище и привличането на повече специалисти психолози.

„Учителите, вместо да се съсредоточат върху преките си задължения, се оказват въвлечени в дейности, които са по-скоро възпитателни, работа с деца, която не е свързана пряко с учебните им занимания”, заяви Николай Денков.

"Самите учители също имат нужда от специфично обучение по тази тематика, те също понякога са объркани и не знаят дали това дете е болно или има нужда от по-добро възпитание”, коментира до. Христо Хинков.

При всеки физически сблъсък учителите вече ще бъдат задължени да заведат детето при медицинско лице, независимо дали има оплаквания. Едва в 84 от всички над 2400 училища обаче има лекар на пълен щат.

Няколко институции - образователното министерство, здравното, правосъдното и вътрешното, както и Агенцията за закрила на детето и Сдружението на общините, продължават работа по проблемите и утре ще има нова среща в търсене на възможни решения за намаляването на агресията в училищата.