Зачестилите кражби от инкасо автомобили провокират въпроса - защо е напълно естествено големи суми да се пренасят от един човек до колата, пеша, по един и същ маршрут, всеки ден.

Дебаркадер на професионален език се нарича мястото, където инкасо автомобилите оставят събраните пари в трезор. Дебаркадерът се ползва например, когато банките не работят.

В продължение на седмица екип на bTV следи как инкасо автомобил прибира пари от центъра на София. Оказа се, че инкасаторът извървява сам цялото пространството около НДК, за да влезе в колата си. Прави го всеки ден, по един и същ маршрут, по едно и също време. Няма регламент, който да посочва на какво разстояние трябва да паркира колата, нито колко пари максимум може да носи охранителят със себе си.

Всеки ден, в уречен час инкасо автомобил спира в центъра на столицата. След минути инкасаторът слиза и отива до офис на компания. Оттам взема събраните пари. Отново по същия маршрут се качва в колата. През целия път охранителят е сам. Инкасото може да паркира и по-близо до мястото, от което се вземат парите. Екипът на bTV го проследява, както може да го проследи всеки. А според закона, всички правила са спазени.

„При всички случаи автомобилът се спира максимално близо до обекта, който се инкасира. Добра практика е инкасаторът да бъде придружен от охранител. Но няма законова регламентировка какво е максимално близо. Включително никъде в наредбите или в закона за частна охранителна дейност не е изписано какво трябва да е максималното разстояние, на което трябва да спира инкасо автомобил”, обяснява Живко Минчев, Национална асоциация на фирмите за търговска сигурност и охрана.

Последно наредбата за охрана и транспорт на ценни пратки и товари е променяна 2004 г. Браншът е искал по-ясни правила през 2012 г. Работна група е внесла предложения в МВР, разказват експертите. От 2012 г. досега са сменени трима министри на вътрешните работи. До дебат по темата още не се е стигнало.

„Минало е много време и много части от тази наредба са неработещи, а и много добри практики, които много компании въвеждат, за съжаление не са отразени в тази наредба. Работят добри практики, които не са законови. Не са противозаконови, но не са разписани в тази наредба”, допълва Минчев.

Експертите вдигат рамене и когато трябва да отговорят на въпроса колко пари максимум има право да носи в себе си инкасатор, докато стигне до колата. „Поради факта, че транспортираме в повечето случаи само нашата валута, този риск за посегателства е по-малък. С въвеждането на евро това ще се промени. Сигурен съм”.

В крайна сметка експертите се опират на добрите практики, които всяка компания въвежда сама, за да предпази служителите и парите си.

bTV се свърза с компания, която обслужва конкретния офис. Оттам отказаха коментар.

В цялата страна с национален лиценз работят около 140 фирми. Заедно с тези, които имат регионален лиценз, са общо 250. Колко от тях обаче спазват правилата, от бранша не се наемат да коментират.