Несъобразена скорост и неспазване на дистанция – това са най-вероятните причини за тежката верижна катастрофа в тунела "Витиня", при която се сблъскаха над 50 коли. Началото на инцидента дава сблъсък между ТИР и микробус.

Защо и как точно се удрят, полицията все още изяснява. Тази нощ са разпитани 40 участници и свидетели на катастрофата. Автоексперти правят допълнителни огледи на колите им. Видеозаписи от катастрофата няма.

Затова и кой е виновен разследващите се въздържат да кажат.

„Дали точно е било пред него или странично са се ударили, но тирът се завърта и препречва пътя на тунела. Когато са отишли колегите на мястото, не се е знаело кой кого е ударил точно. Такава е била ситуацията, за да се прецени кой е първият ударен. Коли е имало във всички посоки”, каза началникът на „Пътна полиция” Бойко Рановски.

Наталия Николова от Окръжната прокуратура в столицата посочи, че от автотехническата експертиза ще стане ясно дали има виновен или се касае за „случайно събитие”.

Версиятта, че предварително разлято масло на мястото е причина за инцидента, засега остава само хипотеза без доказателства. През днешния ден зрители на bTV продължиха да изпращат снимки от магистралата, на които ясно се виждат разлети петролни продукти.

Разследващите са тези, които трябва да отговорят, дали магистралата вчера, не е била превърната в смъртоносна пързалка.

Знаем ли как да реагираме в такава ситуация?

Много от свидетелите и участниците във вчерашната катастрофа разказаха, че са намалили скоростта си в тунела. Инструкторът с 30-годишен стаж Трайчо Кутев, не е съгласен с подобно обяснение: „Като не карат с максимално разрешената скорост на даден път, мислят, че скоростта е според тях намалена. Няма такова понятие намалена скорост - значи, скоростта трябва да бъде съобразена”.

Пътните условия, състоянието и размерите на автомобила са едни от факторите, които превръщат скоростта и дистанцията в относителни понятия. Затова инструкторът учи младите шофьори на едно просто правило за разстоянието от предния автомобил - приблизително половината на скоростта, с която се движат.

Какво означава това правило, приложено към условията на магистрала Хемус на 33-ия километър в посока Варна? С дължина от километър и 125 метра, строеният през 70-те години на миналият век тунел Витиня е най-големият в страната. Тръбите на тунела следват извивките на два поредни завоя в ляво и дясно, което на практика ограничава видимостта на шофьорите. Ограничението за максималната скорост е 80 километра в час, а минималната дистанция между колите трябва да е около 40 метра.

Дори и да спрете навреме, обаче, в подобна на вчерашната ситуация, това не ви спасява от препускащите зад вас камиони и коли.