1 USD
1.83594 BGN
Петрол
Bitcoin
$64,468.9

България – четвърта по най-скъп дизел в Европа

БГ Бизнес

Неефективна рафинерия и пристанищни такси надували цените

Четвърти сме в Европа по най-скъп дизел преди да бъде обложен с акцизи и данъци. Високата цена предизвика напрежение в парламента между ГЕРБ и Реформаторския блок.

Реално търговците продават дизела за 1.27 лева. По-скъпо е само в Дания, Малта и Гърция и то с малко, дори в съседна Румъния плащат по-малко, а най-евтино е в Белгия - само 94 стотинки.

Прави впечатление и още една аномалия - само у нас и в още 5 държави е обратното дизелът е по-скъп от бензина.

Калин Блаканлиев дава коли под наем. Почти всичките са на дизел. Не крие, че цената на горивото винаги влияе на цената за клиента.

"Всичко се трупа на гърба на хората, които са потребители. Предполага се, че има някакъв картел - предполага се, защото иначе няма причина да се държат такива високи цени", посочва той.

Високата цена означава, че българските производители и търговци на гориво са и на най-голяма печалба сред своите колеги от Европа, смята Мартин Димитров от Реформаторския блок. И поиска обяснение за разминаването от държавата.

"Конкуренцията на пазара на горива в България не работи. Има нещо дълбоко гнило. И както е казал народа не е луд тоя, дето яде зелника, а тоя, който му го дава. В случая дава българската държава", коментира реформаторът.

Вицепремиерът Томислав Дончев цитира данни, според които големите рафинерии в Западна Европа от 1 тон нефт могат да извлекат над 90% висококачествени продукти, а в България този процент е доста нисък - той е до 67%.

Това е едната причина за високата цена на едро - че нашата рафинерия е твърде стара, за да работи ефективно. Освен това в нея влизал и нефт с високо съдържание на сяра и изчистването му оскъпявало дизела. Като трета причина от бранша изтъкват вноса с кораби.

"Пристанищните такси, както и застраховките за наемане на кораб, водят до това, че 1 тон гориво, докарано до България е по-скъпо с 11 долара от 1 тон гориво, докарано до големите пристанища", посочва Андрей Делчев от Българската петролна асоциация.

У нас се потребява повече дизел, отколкото бензин. Така браншът отговори и защо дизелът е по-скъп от бензина.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии