На поправителен шофьорски изпит при подновяване на книжка и при системни нарушения. Това са идеите на експерти и депутати за поправки в пътния закон. Мотивите им са, че така шофьорите ще внимават повече на пътя, а инцидентите ще намалеят.

Идеите за сега не са описани в детайли и не са внесени за разглеждане в парламента. Една от тях е при три сериозни пътни нарушения шофьорите да остават без книжка и да минават отново през задължителни курсове и изпит по листовки и кормуване.

Другото предложение направи председателят на транспортната комисия Настимир Ананиев и то е при подмяна на книжките шофьорите също да минават на тест. Става дума за вариант на листовките, които ще се попълва безплатно.

На поправителен за шофьор се ходи и сега, ако са загубени 13 от контролните точки. Но за скорост, например, санкцията е само глоба. Затова бившият шеф на пътна полиция предлага за рисково каране отново да се ходи на принудителен изпит.   

„При три груби нарушения - за скорост, за предимство - тези нарушения, които създават опасност както за водача, така и за останалите участници в движението. А не за неносене на документи или някакви несъществени неща”, обясни предложението си Алекси Стратиев.

От асоциацията на автомобилистите приемат идеята за реформа и предупреждават, че често кандидатите за професионални шофьори трудно минават листовките. „Кандидати за големите категории - С, Д и Е+ не познават елементарни неща от правилата за движение. Не се знаят знаците, не се съблюдава маркировката. Направо можем да кажем, че не се знаят”, категоричен е Красимир Георгиев, който е председател на АКАБ.

Преди да се пишат предложения за поправки, идеите трябва да се подложат на обществено обсъждане, казват експертите. Шофьорите обаче са раздвоени за новите правила. Приветстват изпита за джигити, но недоумяват защо да ходят на поправителен при подновяването на книжка.

„Всеки път трябва да си плащаш за изпит, всеки път трябва да се явяваш. Хората да не ги копаят тия пари? И без това не им стигат за много работи”, посочва Николай Пенев.

Експертите предупреждават още, че идеите може да създадат нова корупционна схема. И че поправителните изпити вероятно ще се купуват - също като книжките.

От Автомобилната инспекция обясниха, че от началото на годината до момента над 390 души са се явили на изпит отново, за да си възстановят контролните точки. Около 30% от шофьорите обаче не са го взели.