Филмът на британската телевизия Би Би Си за българския курорт Слънчев бряг не е част от кампания срещу българския туризъм, а филм за пиянството на британската младеж. Тази теза защити е ефира на „Тази сутрин” директорът на Институт за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Едночасовият филм за алкохолните ваканции на британците в Слънчев бряг, заснет от екип от 15 души в продължение на две седмици през миналото лято, беше излъчен вчера и предизвика бурна вълна от коментари в България.

„Всичко това може да се случи навсякъде - където има туристи, има всичко. Това е проблем за пиянството на английската младеж. Това е проблем на Великобритания”, подчерта Драганов.

Той беше категоричен, че филмът няма да се отрази негативно на българския туризъм, напротив – има ръст от 8%. По думите на Драганов, сред британските туристи у нас има такива, които се интересуват от историята и културата на България и обикалят тракийските гробници, както и такива, които ходят на сафари в Източните Родопи, например.

„Работил съм с Великобритания дълго време и съм гледал многократно подобни филми за английски младежи, това не е проблем от вчера”, подчерта директорът на Институт за анализи и оценки в туризма.

Той подчерта многократно, че филмът не цели да представи България в лоша светлина. „Все едно да направим филм за една абитуриентска вечер и да попитаме дали това ли учиха децата 12 години”, коментира Румен Драганов.

„В Слънчев бряг няма алкохолен туризъм”

Противоположно мнение изразиха обаче представители на хотелиерския бранш в курорта, според които филмът на Би Би Си е „тенденциозен, зловреден и злонамерен” и представлява „платена антиреклама за българския туризъм”.

Според Веселин Налбантов, собственик на хотела, в който е отседнал екипът на британската медия, в писмото до него целта на посещението им е била описана подвеждащо. „Наш кореспондент обикаля места, където британски туристи често ходят на почивка. Искаме да покажем плажа, водните развлечения, нощния живот; за да разберем какво кара все повече английски туристи да избират Слънчев бряг”, цитира Налбантов писмото, от което е възмутен.

По думите му, на алкохолен туризъм в Слънчев бряг ходят „0,05% от туристите”, а всъщност курортът, по думите му, развива семейният туризъм, а хотелите там са пълни със „семейства с малки деца, които заспиват в 00:00 часа и всичко е спокойно”.

На въпрос за кадри от филма на Стейси Дули, в които се вижда как младежи правят секс в басейн посред бял ден пред погледа на цяло семейство, Веселин Налбантов посочи, че „извращенията в басейна се са честа гледка”. „Има ги в цял свят – Мексико, Испания. Не можем да станем манастир и да затворим туристите!” обясни хотелиерът.

„Алкохолът не е целта на бар туровете”

Същата позиция защитава и Димитър Николов, който работи като организатор на бар турове в Слънчев бряг.

„Т. нар. bar crawl (бар тур, буквално „лазене по барове” – бел. ред.) е изключително изкривен във филма. Това по принцип е рекламно мероприятие. В кадър бяха вкарани изключенията”, заяви Николов, според когото от филма „губи Слънчев бряг като курорт, губи и България като туристическа дестинация”.

„Ако същите хора бяха отишли в Мюнхен по време на Октоберфест, тенденциозно показвайки какво се случва там, никой няма да им го позволи!” заяви още организаторът на бар турове.

Според Димитър Николов в една обиколка могат да участват максимум 200 души, но обикновено са около 100, а всяка вечер има по около шест такива обиколки.

„Слънчев бряг е комплекс с над 300 000 легла. Той по проблеми е нищо повече от един голям български град. Пияни хора има и в Бургас, София, Рим и Лондон”, посочи Николов.

„Навсякъде хората на почивка си позволяват да употребяват алкохол. При нас няма масово пиене на алкохол”, увери накрая той.