Все още не е установена причината за пожара, който унищожи автобус на столичния градски транспорт в петък. За пет години това е втори инцидент с машина от същата марка.

Освен в София, подобни автобуси, които се движат на природен газ, се използват и в градския транспорт на Варна и Бургас.

В столицата те са седем и в момента са спрени от движение, за да им се направи пълен технически преглед заради инцидента. Те са доставени, след като през 2008 г. година чешката фирма производител печели обществена поръчка.

Снимка: bTV

„Ние си ги поддържаме по установените стандарти и по установения ред – минават всички задължителни годишни прегледи, технически прегледи и технически обслужвания и частите ги закупуваме само от лицензиран доставчик на завода“, уверява Слав Монов, директор на „Столичен автотранспорт“.

Изгорелият автобус е минал технически преглед и пълно техническо обслужване през март. Това се прави три пъти годишно, а точно ден преди инцидента отново е бил проверяван.

Снимка: bTV

„Автобусът е произведен така, че има защитни клапани и при авария газта се изпуска в атмосферата. Изключително малко вероятно, да не кажа невъзможно, е да се стигне до експлозия“, уверява Стилиян Манолов, директор на поделение „Дружба“ на „Столичен автотранспорт“.

Според Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт обаче е странно, че подобни инциденти стават с автобуси, които са само на девет години.

„Не би трябвало да има такива произшествия и, слава Богу, че се размина без човешки жертви. При предишния случай автобусът се е прибирал за гараж и когато се запали, повреди и тролейбусната жица в квартал „Дружба“, припомня Георги Статков от инициативата.

Снимка: bTV

Във Варна от 10 купени в момента се движат само шест подобни автобуса. От градския транспорт в града казват, че трудно се намират части, защото производителят вече не прави такива машини.

„По-бавни са доставките, но пък не си позволяваме никога да изкараме един автобус на пътя, ако нещо не е както трябва или съответно има някакъв проблем, с който рискуваме живота на пътниците“, казва Юлиян Георгиев, зам.-началник на Ремонтно звено в Градския транспорт.

Във Варна тези автобуси се използват по по-ненатоварените линии.

Не е ясно кога автобусите отново ще продължат да се движат по линия №9 в София, тъй като техническата проверка няма краен срок. Очаква се и комисия от завода производител също да дойде и да прегледа превозните средства.

Вижте повече във видеото: