„Безспорно е възможно да се върнат нежеланите подаръци, ако са купени по интернет, а при покупки от търговската мрежа това е въпрос на добра практика от страна на търговеца. Много често става дума за битова електроника, която има гаранционна карта, а от нея става ясно от кой обект е купена”, обясни председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Лице в лице”.
Връщането на нежелани подаръци понякога може да е проблем – тъй като подаръците не се подаряват с касова бележка, а пък и получилият подаръка вероятно няма да иска да стане ясно, че не го е харесал и иска да го върне.
Сред най-фрапантните нарушения напоследък Маргаритов посочи, че е имало търговци, които преди „Черния петък” са вдигнали рязко цената на определена стока, и после – дори след намалението, тя се е продавала на по-висока цена, отколкото обикновено.
Всеки доказан случай на нелоялна практика подлежи на санкция – тя е 30 хил. лв. при първоначално нарушение и 50 хил. при повторно. Обмислят се и варианти санкцията да е процент от оборота на търговеца – както процедура Комисията защита на конкуренцията, например.
По думите на Маргаритов в повече от 2/3 от случаите на обжалвани актове, КЗП печели делата. Не всички актове обаче се обжалват.
Според законодателство сега не може да се сключи договор по телефона, но могат да се договарят условия. За да има ефект, обаче, договорът трябва да бъде подписан. Това може да стане и дистанционно – т.е. да бъде изпратен за подпис по куриер.
Потребителите обаче трябва да са внимателни и да не подписват под натиска на бързащия куриер, а да се запознаят добре с документа. Куриерът може да дойде и втори път, посочи Маргаритов.
Човек трябва да се замисля при прекалено добрите оферти – има някои неща, които не звучат реално, посъветва потребителите той.
Вижте още във видеото: