За какво плащаме чрез винетките, за какво отиват парите и защо е толкова лошо състоянието на пътищата в България. Това се питат много от шофьорите.

Преди дни от Брюксел дойде сигнал за промяна в регламента, по който ще се плаща за пътищата не само у нас. Идеята е налогът да се плаща в зависимост от изминатите километри и от вредните газове, които отделя превозното средство.

В България се подготвят промени, които ще въведат смесена система – тол такси за превозните средства над 3,5 тона и електронни винетки за автомобилите.

Снимка: bTV

Подготвяната нова система включва и компонента такса за замърсяване, твърди  инж. Георги Златев, бивш директор на поддръжката по пътищата към Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ).

С новите такси и електронни винетки у нас ще се плаща за 17 хил. км за магистрали – пътища I и II клас, а 3000 км от третокласната пътна мрежа остават извън обхвата.

Снимка: bTV

Въвеждането на новата система се налага и заради необходимостта от средства за недофинансираната пътна инфраструктура в България, уточни инж. Златев. Идията е за 7 години да се съберат необходимите средства, за да имаме комфортни и удобни пътища, допълни той.

В момента от винетки – след увеличението на цените, се събират 326 млн. лв. годишно. С новата смесена система се очаква приход от 1 млрд. лв. на година.

Снимка: bTV

Основният въпрос е как се разпределят тези пари – каква част отиват за ремонти и нови пътища. Данните на АПИ сочат, че 50 млн. лв. отиват за ремонти, 27 млн. лв. – за нова маркировка и знаци и 20 млн. лв. са т. нар. „социални винетки”, или безплатни винетки.  200 млн. лв. от приходите не е ясно за какво отиват.

Снимка: bTV

В тази сметка не са посочени 60 – 70 млн. лв.за зимното почистване, основните ремонти на пътищата и ремонтите на съоръжения – мостове и тунели. По закон приходите от винетки отиват само за поддръжка на пътищата, припомни експертът.

Камионите над 7,5 тона плащат най-малко у нас на изминат километър. Изчисленията показват, че на база изминати 400 км. от тировете у нас те плащат 11 евро, в Румъния – 7 евро, а в Германия – 40,8 евро.

Ние все още нямаме яснота какво точно се подготвя и какви ще са новите такси, обяви Красимир Лалов от Национално сдружение на българските превозвачи. По думите му в момента системата не е справедлива.

Вижте повече във видеото: