От есента ще влезе в сила реформата в КАТ, слагаща край на опашките за регистрация на придобит нов или стар автомобил.  Според Евростат на всеки двама българи в края на 2015 г. се пада по около един автомобил.  

Най-много коли на глава от населението има в Люксембург, а най-малко – в Румъния. Ние сме на 23-та позиция от всичките членки на Европейския съюз.  

Проблемът е, че у нас има много стари коли. По данните на КАТ около 40% от автомобилите, или над 1,7 милиона, са над 20 години. Приблизително 1,2 милиона са тези, които са между 15 и 20 години.

В Евросъюза най-много 20-годишни автомобили има в Полша, Естония, Латвия. Най-много чисто нови и коли на година, две има в Люксембург, Белгия, Ирландия.

Броят на автомобилите в България се увеличава с по около 100 хиляди коли на година – от 2,7 милиона през 2011 г. до над 3 милиона през 2015 г.

Търговците на коли отчитат спад в продажбите през изминалата 2016 година. Според тях българинът търси предимно автомобили на възраст  между  15 и 20 години. Казват обаче, че много от регистрираните стари превозни средства са в неизправност.

Според Борислав Георгиев, който търгува с коли, много от продаваните евтини автомобили не биха минали през реален технически преглед. "Доста хора си закупуват стари коли, за да спестят от скъпата екотакса, за да вземат автомобил, който да има застраховка и да е минал през технически преглед", коментира той.  

Колегите му в бранша също коментират, че лесното минаване през този тест за колата е сериозна опасност за обществото.Шофьорите на стари автомобили обаче твърдят, че ги поддържат в добро състояние и не намират карането им за опасно.

"Колата ми харесва, движи се добре и ми върши работа, а за да си купя нова, също толкова голяма, трябва да се изръся с доста повече пари", споделя Стефан, който кара автомобил създаден през 1998 година.

Освен че се е превърнала в своеобразна автоморга на Европа, по данни на Евростат страната ни е и на едно от последните места по брой на електромобили – около 1 на 20 000 коли е с електрозадвижване, или около 300 за цяла България.

Стефан е един от почитателите на тези коли и споделя, че за него това е най- добрият начин за придвижване в градска среда.

"Предимствата са страшно много. Безплатно паркиране в цяла София –  няма синя, няма зелена зона. Пътният данък и такси са 0", отбелязва той. 

С електромобила, който кара, той изминава 160 километра за 2 лева. Така седмичните му разходи по колата възлизат на около 4 лева.  Собственикът на колата, казва, че за него това е автомобила на бъдещето и е въпрос на време и България да се приспособи към европейските стандарти.

През 2016 година в Европейския съюз са продадени близо 15 милиона нови коли, България обаче е купила малко над  1,5% от тях.