Печален рекорд за страната ни – България е на първо място в Европейския съюз по брой загинали в катастрофи през миналата година.
Специални мерки за преодоляване на негативната тенденция бяха набелязани днес.
По показател загинали на един милион души в катастрофи България оглавява черната класация. С 99 на един милион души преди нас е Румъния – с 97 души.
С най-добър показател е Швеция, където регистрират три пъти и половина по-малко загинали – 27 загубили живота си на един милион.
Миналата година у нас на пътя са загинали 708 души – 36 от тях са деца. Близо 1000 са ранени, някои с травми за цял живот.
В дългия списък на черната статистика за миналата година попада и 23-годишният Никола Терзиев. Момчето разнася пици, когато на автомагистрала „Хемус” е връхлетян от движещ се с превишена скорост автомобил. Издъхва на място.
Виновникът – убивал и преди на пътя, е с условна присъда за предния инцидент. Почернената майка настоява за изцяло нов Закон за движение по пътищата.
Именно високата скорост е основна причина за стотиците жертви на пътя у нас, но имало и други фактори, твърдят от "Пътна полиция".
„Като започнем от обучението на водачите, инфраструктурата - австрийците показаха, че 20 години им е отнело. Спешната медицинска помощ и контролът, и автопаркът – над 60% са на възраст над 15 години”, заяви началникът на "Пътна полиция" Бойко Рановски.
От КАТ признават обаче, че техният контрол не е пълноценен, защото камерите не достигат. Още се чака доставката на новите технически средства, както и на принтерите в патрулките. Според Владо Тодоров обаче камерите не респектират нарушителите.
Статистиката сочи най-добри показатели във Великобритания – 28 загинали на един милион души.
„Имаме високи глоби, но неприятното за шофьорите е, че се отнемат точки – по 3 точки за нарушение, и когато се отнемат 12 точки, шофьорът губи книжката си”, обясни Хедър Уорд.
На Острова шофьорска книжка се взима изключително трудно – половината от явилите се не издържат изпита.
ОТ КАТ обещават да засилят контрола и да използват на максимум наличните камери. Новата техника трябва да влезе в употреба до края на годината, а тепърва предстоят най-фаталните месеци – юли и август.