Българите умеят да разпознават фалшивите новини в медиите. Това показват данни от национално представително проучване на "Алфа рисърч" сред 1024 души през май, поръчано от Фондация "Конрад Аденауер".

Според резултатите 72% от гражданите на България забелязват фалшивите новини в медиите. 13% от тях споделят, че не познават феномена фалшиви новини.

От всички медии, телевизията печели най-голямо доверие у хората у нас. Процентът на българи, които се информират за вътрешна и външна политика от телевизията е 90,6. Новинарските интернет сайтове заемат второ място в класацията като 23,6% от анкетираните се позовават на този тип медия. Близък е процентът на социалните мрежи като „Фейсбук” и „Туитър” (22,5%).

Традиционните медийни форми като радио, вестници и списания се нареждат по-надолу в класацията с близки проценти – 18% за печатните издания, и 16,6% за радиото.

Според проучването на Медийната програма на фондацията всеки четвърти българин вижда всекидневно фалшиви новини в медиите, а всеки шести – няколко пъти в седмицата или няколко пъти в месеца.

Според анализаторите представителите на градовете най-често разпознават фалшивите новини и проявяват отношение към тях. За разлика от тях, хората с по-ниска степен на образование и жителите на по-слабо населените места не умеят да констатират този тип новини. Това ги прави потенциален обект на техните атаки.

Резултатите показват, че мнозинството от българите са активни всеки ден в интернет. Телевизията взима значителен превес, но много от гражданите предпочитат да проверяват информацията едновременно и в други информационни канали.

83% от младото поколение – между 18 и 30 години, се информира от сайтовете и социалните мрежи, а 77 процента - от телевизията. В тази група новинарските интернет сайтовете и социалните мрежи надминават телевизията.