Няколко институции отказаха да се задействат след сигнал за джип, паркирал върху пешеходна пътека. Според стикера, залепен на предното стъкло, шофьорът е служител на Националната служба за охрана.

Случката се разигра пред 104-то основно училище „Захари Стоянов" в столицата. Известно е не толкова с това, че се намира в центъра на града, колкото с натоварения трафик в района. Над 800 деца пресичат всеки делник двете зебри.

Историята с пешеходните пътеки пред училището започва още през 2013 г., когато родители на ученици сигнализираха за многобройни нарушения от страна на шофьорите в района на учебното заведение. Тогава те настояваха за повдигната пешеходна пътека, тъй като по-трудно би се ползвала като... паркомясто. След репортаж на bTV зебрата стана факт.

Другата пешеходна пътека обаче остава плоска. И злоупотребите продължават. „Докато ви чаках, на горната пешеходна пътека имаше кола, която седя около 10 минути. Абсурдното е, че улицата е празна и има много места, където може да паркира, без никакви притеснения. Спря се там и седя, а в този момент пресичаха много деца, тъй като сега започва следобедната им смяна. Много пъти сме подавали сигнали до КАТ. Особено преди. И никаква реакция. Подавали сме сигнали да дойдат да ги глобят и след това да им вдигнат колите. Но отникъде не е имало реакция”, разказа пред bTV Теодора Пиралкова, майка на ученик от 104-то училище.

Преди няколко дни паркиралият джип върху пешеходната пътека пред училището бе заснет от служител на bTV. Решава да подаде сигнал за нарушението. Това се оказва задача с повишена трудност. Първо се обръща към полицейска кола на 4-то районно управление.

„Аз попитах дали не могат да направят нещо, те казаха: ние сме полиция, нищо не можем да направим. И аз казах: добре, какво ми остава, да пусна снимките във фейсбук? И те ми казаха: даа, добре ще направиш”, разказа подателят на сигнала.

Той не се отказва и решава да позвъни на горещия телефон на Центъра за градска мобилност. „Паяците не работят, господине! Звъннете на 112 и обяснете този казус”, го съветват от там.

Той следва съвета. След 8-минутен разговор от 112 му казват, че ще препратят сигнала към Пътна полиция.

„След около половин час реших да видя дали е имало ефект от целия опит да направя нещо. Дойдох пак и се оказа, че ефект няма никакъв. Колата бе останала тук, с всичкия сняг, непокътната, непомръдната. Обиколих да видя дали не е оставена бележка някаква - не беше, но забелязах стикера на предното стъкло”, разказа служителят на bTV.

От стикера става ясно, че шофьорът на джипа е служител на Националната служба за охрана и се казва Александър Каменов. Проверка на НСО обаче установява, че нямат и никога не са имали служител с такова име. „Пропускът не е на Национална служба за охрана, което ни навежда на мисълта, че е неистински. Служителите на НСО ползват пропуск единствено за паркинга на територията на службата”, коментираха от пресцентъра на НСО.

Защо е необходимо да се влиза в контакт с няколко институции, за да бъде подаден сигнал за подобно нарушение?

„Ние извършваме само оперативната дейност и в случая гражданинът е трябвало да подаде сигнал към Пътна полиция. Те са органът, който има правомощия да санкционира и да разпорежда репатрирането”, коментира Румяна Милова, директор на дирекция „Паркиране и мобилност" към Центъра за градска мобилност.

От Центъра за градска мобилност обаче пренасочиха към 112, а не към Пътна полиция. „Значи, пак казвам, че ако гражданинът наистина смята, че автомобилът е за Пътна полиция, тогава към пътна полиция да се обръщат”, подчерта отново Милова. „Ние препращаме, само че във времето - по-дълго време ще чака гражданинът, ако трябва ние да препратим сигнала”, допълни още тя.

Да обобщим - според Центъра за градска мобилност, подателят на сигнала е трябвало да се обърне към КАТ. Но самите те го насочват към телефон 112.

От Национална система 112 съобщиха, че са препратили сигнала до четири институции: 4-то районно управление, Столичната дирекция на вътрешните работи, Пътна полиция и Столичната община.

След проверка на Пътна полиция става ясно, че техен екип е дошъл на мястото на нарушението, но по всичко личи, че това е станало след повече от половин час, защото колата вече не била там.

От КАТ съобщиха, че гражданинът е установен. Ще му бъде връчена призовка, за да получи акта си за нарушение. Шофьорът може да бъде съден заради това, че е фалшифицирал пропуск на Националната служба за охрана.

Оказва се, че тази пешеходна пътека е любимо място за паркиране не само на джипа от показателната история. Само в рамките на половин час четири автомобила ползваха зебрата за паркомясто.

В отговор на забележка от страна на екипа на bTV шофьор в нарушение каза единствено „Разбирам, да, съжалявам, разбира се, няма да се повтори, благодаря ви! Не, не съм видяла свободното място. Ако го бях видяла, щях да паркирам там. Съжалявам, да. Бързам…”

В крайна сметка шофьорът от джипа от снимката ще бъде санкциониран. Благодарение на многобройните подадени сигнали към няколко институции - не само от служителя на bTV, но и от екипа на bTV в продължение на няколко дни.

Въпросът обаче остава - какво се случва с всички останали шофьори, за които паркирането на зебрата е практика.