За последните две години от БДЖ са източени повече от 2 млн. лв. чрез преразход на гориво, обяви управителят на БДЖ „Товарни превози" Любомир Илиев. Кражбите са извършвани с подкрепа от най-високо ниво и никой от уличените в съучастие общо 100 души не е уволнен, подчерта още Илиев на пресконференция във вторник.

С уговорката, че преки доказателства за злоупотреби няма, настоящото ръководство хвърли обвинения срещу бившите директор и зам.-изпълнителен директор на холдинга през 2014 г. Кристиян Кръстев и Чавдар Трендафилов.

Съгласуването на количеството гориво между БДЖ и „Лукойл” е ставало от ръководството на превозвача и те е трябвало да знаят за несъответствията в разходите, генериращи милиони загуби, подчерта настоящият директор Любомир Илиев.

По думите му, на локомотивите на компанията са монтирани общо 53 джи пи ес системи, а в началото на 2013 г. работели само 16 от тях. „БДЖ Товарни превози разполага с 53 дизелови локомотива и на час маневреният разход е 15 литра. През 2012 г. са изразходвани общо 8 242 литра на стойност 16,256 млн. лв., а през 2013 г., въпреки намалената работа на дружеството, разходът се увеличава значително и това ощетява дружеството с над 1 млн. лева. През 2014 този разход се увеличава и загубата е вече за 1,174 млн. лв.”, обобщи Илиев.

Освен това на 10 пункта, на които зареждат локомотивите на БДЖ, монтираните камери не работят. Като част от мерките за оздравяване на дружеството трябва да бъдат пресечени кражбите, да бъдат ремонтирани всички 53 джи пи ес устройства и средните разходни норми на локомотив да бъдат намалени два пъти с по 10%. „Освен това специално звено за превенция на кражбите на гориво и на риска ще следи за изправността на системите, рисковите точки за източване”, обясни Илиев. При залавяне на нарушител той моментално ще бъде уволняван, категорични са от БДЖ.

Предвижда се отделно на 60 локомотива да се монтират камери, които да следят машинистите и движението на влаковете. На тях ще бъдат монтирани и „черни кутии” като тези на самолетите. На местата, където се зареждат локомотивите, също ще се монтират камери.

Ръководителите на БДЖ са установили и надписване на пътни листи за извънреден труд, което е още една форма за източване на гориво. За 2014 г. то е за 1,1 млн. лв., като само за декември е 400 000 лева.

Мерките, които предприемаме за 2015 лв., трябва да доведат до спестяване на 1 млн. лева, посочиха от БДЖ. Ръководителите на холдинга обещаха през април отново до отчетат разходните норми, и да бъде представен резултатът от оповестените днес мерки.

Срещу заловените досега 35 души през 2013 и 65 души през 2014 г. души не са заведени дела, стана ясно на брифинга. За уличените от последното разследване служители се води вътрешно разследване и нарушителите ще бъдат предадени на прокуратурата.

Изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров каза, че стремежът на ръководството е за средностатистическа европейска железница, за постигането на което трябва да има реформи. „Далеч сме от Австрия, Германия и другите развити държави, където в железницата се инвестират милиарди. За да постигнем целите си обаче, БДЖ трябва да стане приоритет на държавата”, каза Владимиров. Това по думите му означава по-дълъг хоризонт за инвестиции в железниците не по-малък от 7 години.

„Така с общо 210 млн. лева инвестиции за този период, предвидени в бюджета, ще може да подготвим обществените поръчки за нови мотриси”, посочи Владимиров.