Една от най-разпространените организации за мулти-левъл маркетинг у нас - пирамида, секта или бизнес възможност - преценете сами. Стоян Георгиев и стажант репортерът Теодора Владимирова разказват как у нас се продават чудодейни медикаменти, мечти и илюзии.

Вероятно сте попадали на обява за работа, която гласи: „Компания търси млади, динамични хора за работа с продажби”. Ако се обадите на такава обява, човекът отсреща никога не отговаря на простите въпроси като: Коя е компанията? В какво се състои работата? Какво ще продавам?
Канят ви на среща, на която обещават да ви разкрият невероятна възможности. Кодът за достъп до срещата е име на човек.

Човек на bTV под прикритие отива на такава среща в хубав столичен хотел. Става ясно, че ве отишъл на семинар на организация, която претендира да е международна и работи в България вече 18 години.  

„Те разказваха лични истории за това как им е помогнал продуктът. Все едно, че в момента, в който са започнали да използват тези продукти целият им живот се е променил”, разказва репортерът под прикритие Теодора Владимирова.

„Когато човек е в група, особено когато се възбудят много осезаемо, ние ги наричаме висцерални, тосест много осезаеми, действащи на ниво телесни усещания, емоции и мотиви. В тази групова динамика възниква безкритичност на мисленето, конформизъм и групов натиск. Стига се до взимане на нерационални решения...Обичайното в този тип мулти-левъл маркетинг е, че около теб има хора, които или ти си рекрутирал или те са те рекрутирали и вие вече сте в едни интимни зависимости помежду си, които сами по себе си водят до снижаване на защитните способности на личността да взима самостоятелни решения”, обяснява психологът Пламен Димитров.

Новите хора, кандидати за работа се поставят сред вече просветени хора, които идват на срещите, за да разказват за успехите, които са постигнали в живота си. Акцентите на семинара са личните истории на хора, които са били нещастни преди да открият продуктите на компанията. Разказват, че дължат щастието си, живота и дори новородените си деца на компанията.

Заклеймява се стандартното хранене, а лекторите проповядват, че поне две хранения дневно трябва да бъдат заменени с протеиновите шейкове на фирмата. Накрая, на кандидатите за работа се дава възможност да започнат собствен бизнес като независими дистрибутори на продуктите. За целта трябва да платят 120 лева. Даваш ги на човека чието име казваш, за да влезеш на семинара.

Срещу тези пари се подписва договор, който те прави независим дистрибутор, който получава продуктите с 25% отстъпка. Човекът, който е над теб в системата - супевайзора, преди това ги е получил с 33% отстъпка, а той от своя срана ги взима от още по-високия във веригата с 42% отстъпка.

Най-високото стъпало на пирамидата е с право на 50% отстъпка. Една класическа пирамида, която формално не може да бъде третирана като финансова, защото парите се изкачват към върха й под формата на добавена стойност, печалба от продукт - хранителна добавка.

Големите отстъпки, които се дават надолу по пирамидата не са чак толкова необясними, защото продуктите имат наистина внушителни цени - 50 лева за кутийка чудодеен чай, 80 лева за кутия прахообразен заместител на храната, от който се прави свещеният шейк.

Спонсорът кани нашия човек под прикритие в офиса на софийската фирма „Нобел". Там се подписват договорите с хората, които след семинара са готови да станат част от най-ниската и широка част на пирамидата.

Договорът, който получава нашият човек е на руски език, което, според законодателството ни, го прави невалиден у нас. Но дори да беше на български, в този договор няма име на компания, която подписва с дистрибутора. Как тогава дилърът ще отчита продажбите, кой ще бъде отговорен пред потенциалните клиенти, как и кой ще плаща данък печалба, как ще се гарантира качеството и произхода на продуктите? Прави се първата поръчка, за да бъде проверено това.

- Защото една приятелка много и хареса шейка и иска да си поръча шоколадов, понеже тя повече обича шоколад. Трябва ли някаква бележка да издавам на нея за това нещо или?
- Не! Тя не получава никаква бележка. Така ще бъде до завършването на отварянето на центъра в България. В момента, в който приключи отварянето на центъра в България. Защото все още държавата е в процедура по отваряне и имат право само супервайзерите да влизат в склада- център.

- Трябва ли да плащам данъци?
- Това нещо още има време, докато стигнеш до тоя момент. Данъците, които се плащат ги плащам аз като супервайзер. Така че докато ти станеш на ниво супервайзер, докато започнеш да правиш обеми в рамките на 10 000 и повече евро на месец. За твоята приятелка шейкът ще струва 80 лева - клиентският ценоразпис в лева гледаш сега - ако той е пред теб ти виждаш, че там пише 80 лева. Разликата между нейната цена и твоята цена, която е в долари в момента... обърни другия ценоразпис и там ще видиш колко долара струва шейкът на твоята цена - 33,78 долара.

Продуктът се носи до дилъра на ръка от супервайзъра. Нашият човек под прикритие не получава никакъв документ за стоката. За сметка на това, по-високият в йерархията разкрива за нови и нови продукти, кой от кой по-чудотворни.

„Алое гелът, общо взето, най-универсалният ни продукт. Страшно много го използваме - ухапвания от комари, насекоми, каквито и да било. Ако прегориш и почне да те боли или пък почнеш да се белиш, веднага нанасяш, даже вечер, ако ти гори кожата, нанеси. Той първо, че е студен гел. Значи тоя гел дори сме правили експеримент при зъбобол от вътрешната страна на венеца на зъба няма как човек да се натрови, но облекчава страхотно.

Може при счупване, изкълчване веднага. Ти понеже си дама - още една техника, която се използва за депилация - ако се получат врасли косъмчета навътре, които често се получават и човек не може да се справи с тях, слагаш точица или излязла ти пъпка на лицето слагаш точица защото бързо изсушава пъпките. Страхотен е в тази област. Ако познаваш хора, които имат проблеми с косопад или учестен пърхут. Зимата като почнат хремите - по една капчица в носа. Нанесеш ли, веднага успокоява. Разширени вени, болки в ставите, облекчава страхотно хора, които имат хемориди! Много силен противовъзпалителен резултат дава това нещо”, обяснява супервайзърът Станимир.

Зашеметени от свойствата на крема чудо, екипът отново се обажда на спонсора, за да питат не е ли опасно да се крият данъци и да се прави продажби без документи. Става ясно, че няма проблем, защото, според думите на спонсора, компанията е много близка до правителството.

„Сега, след преговорите, които прави компания „Хербалайф” с нашето правителство за довършване и отварянето на централния офис на големия склад, имай предвид че Министерството на здравеопазването и правителството, всички са започнали да ядат „Хербалайф”, казва по телефона дилърът от второ ниво.

Екипът ни попита правителството и в частност Министерство на здравеопазването вярно ли е, че имат преговори с „Хербалайф”. От министерството приеха въпроса с усмивка и бяха категорични, че това е лъжа. Освен това, от там направиха проверка специално за bTV и разкриха, че "чудотворните" продукти не са регистрирани в Агенцията по лекарствата, както по закон се регистрират билковите препарати. Другата възможност, за да се продават легално тези продукти е да са регистрирани като хранителни добавки в РИОКОЗ.

„В нашия регистър, на столичния РИОКОЗ няма молба за регистрация на фирмата „Хербалайф”, обясни д-р Михаил Попов - директор на РИОКОЗ – София.
Как така световна марка, каквато претендират да разпространяват „бизнес партньорите” на екипа ни, може да се продава в България без финансови документи и без каквито и да било разрешителни. Отговор беше потърсен от централата на „Хербалайф” в САЩ. От централния офис на компанията в Лос Анджелис се получи писмо, че марката няма представителство в България и продуктите на тази компания няма как да се разпространяват легално у нас.

Цели 18 години стотици българи са били примамвани на семинари, слушали са истории за Нобелови лауреати и за милиардните мащаби на тази компания. Оказва се, че тези хора дори нямат нищо общо с марката. Екипът на bTV потърси офиса на фирмата, която внася продуктите у нас.

- Да, ние сме вносител, но нямаме право да го коментираме, защото управителят в момента го няма.
- Разбрахме, че тези продукти не са регистрирани в България и така се разпространяват?
- Нищо от това не е вярно.
- Нито в Агенция по лекарства, нито в РИОКОЗ като добавки... Като какво са регистрирани?
- Все пак задавате вече въпроси, наистина е по-добре, ако трябва управителят да ви покаже всичко това – каза момиче на вратата на офиса.

Управителят на „Универсал К” Васил Байчев изпраща лицензен договор, но той дава право на фирмата да бъде дилър на „Хербалайф” в Русия. И наистина - московска фирма със същото име е представителя на „Хербалайф” там Това обаче не е българската фирмата „Универсал К ЕООД” - София.

Господин Байчев опитва да заблуди колегите ни и с другите документи, които изпраща. Те са от РИОКОЗ - София и, според него, му дават право да разпространява „Хербалайф” в България. Малка подробност в документите е, че никъде не се споменава марката на продуктите. Шефът на столичния РИОКОЗ потвърждава, че тези продукти нямат лиценз да бъдат разпространявани у нас.

Екипът отиде и в офиса на фирма „Нобел” – фирмата, която организира семинарите и вербува дистрибутори. Формално името на фирмата не фигурира в договорите, които се подписват. Фигурират имената на хора, наричани спонсори. Проверка показва, че тези така наречени спонсори не са служители на фирмата и нямат юридическа връзка с нея.

Какво излиза накрая - фирма „Нобел” и фирма „Универсал К”, които имат общо петима служители, стоят зад разпространението на продукт, който се продава от десетки, а може би стотици българи и се върти на пазара от цели 18 години.

Всички тези дистрибутори не са осигурени, нямат трудови договори, не издават касови бележки. Каквото и да им се случи след консумацията на чудодейните прахчета, клиентите не биха могли да потърсят юридическа отговорност от никой. Освен това, в България е забранено да се продават добавки, които заместват храната.

Продуктите, който станаха обект на разследването не са единствените хранителни добавки, които се разпространяват нелегално у нас. В момента, по същата схема, се правят семинари и срещи, на които успешно се разпространява вода за 70 лева бутилката. Търговците, които предлагат продукта проповядват, че тя лекува всички болести и помага да се пречистим от греховете си.

Разговор по темата можете да чуете в прикачения видеофайл.