Българският език и математиката са най-трудни за българските ученици. Това е изводът от резултатите на децата на изпитите след 4 клас и след 7 клас. Всеки втори седмокласник има оценка "Добър" на приемния изпит по математика. По български преобладават петиците.

375 ученици в страната са изкарали "слаб две" по български език

и литература, а 193-ма седмокласници имат "двойки" на изпита по математика. На изпита по БЕЛ са участвали 53 820 седмокласници, а по математика - 53 598.

На първия модул по БЕЛ максимален брой от 65 точки са изкарали 76 ученици, а на първия модул по математика - 462-ма седмокласници. И от двата модула на изпитите, максимален брой от 100 точки са получили седем ученици по БЕЛ, а по математика - 69 ученици. Това са пълните шестици на изпитите, уточниха от МОМН.

Резултати от изпитите за външното оценяване на четвъртокласници и седмокласници не се различават съществено от миналогодишните. Малките ученици са показали повече знания по предметите "Човек и природа" и "Човек и общество".

Седмокласниците са усвоили по-добре уроците по история, по география и по биология. Най-нисък процент знания на изпитите учениците от 4 от 7 клас са показали по български език и по математика.

Български език и математика са предметите, които са затруднили учениците в 4 и в 7 клас на изпитите в края на годината. Малките ученици могат да се справят с непознат текст, но трудно им се отдава прилагането на граматичните правила. По математика всеки втори четвъртокласник е затруднен от геометричната задача.

Знанията на седмокласници по български език и математика са за "добър"

Тази година повече седмокласници са решили да покажат знания и по втория модул на изпита, с който може да се кандидатства за прифилираните гимназии. Преразказът върху творбата на Станистав Стратиев "Череша с алени сърца" не е затруднил особено учениците. Най-добре са се справили седмокласниците в София -град, Перник, Габрово и Варна, а най-зле в Търговище, Шумен и Кърджали.

По математика правилните решения са два пъти повече от миналата година

но оценките са предимно четворки.  От есента ще бъде тествана нова система за оценка как се преподава в училище. Ще се търсят и причините защо ученици получават по-висока текуща оценка от учителя си, а на външното оценяване показват по-слаби знания.

„По дължностна характеристика учителите са длъжни да консултират извън часовете учениците, а директорите трябва да направят график за това. Ще въведем завишен контрол дали този график се спазва”, каза зам.-просветният министър Милена Дамянова. Новата система за оценка ще бъде готова и представена в края на август.

Към бюджета на всяко училище са предвидени 0,8 процента за квалификация на учителите и "ще се държи тези средства да бъдат използвани за отстраняване на дефицитите, установени при националното външно оценяване".

Тази година е завишена скалата за оценяване

Оценката "среден три" започва от 16 точки, а през миналата година се е поставяла от 14 точки. Тази промяна беше наложена заради настояването на преподаватели и на представители на Регионалните инспекторати по образованието в страната да се завишат изискванията за изпитите, коментира заместник-министър Дамянова.