574 километра в час е рекордът за най-високоскоростен влак, постигнат от френската държавна железница през април 2007 година. За счупването на този рекорд в момента се борят няколко държави. До няколко години най-бързите влакове в Европа и по света ще се движат с над 600 км/ч. Европа инвестира милиарди в железопътна инфраструктура с цел да ограничи до минимум зависимостта на континента от въздушния транспорт.

Испания ще покрие всички основни направления на територията си с високоскоростни влакове през следващите 10 години. В момента разстоянието от 550 км между центъра на Мадрид и площад "Каталуня" в Барселона се изминава за 2 часа със скорост 350 км/ч.

Белгия, Холандия, Австрия, Италия, Португалия и дори Румъния се включват в мрежата от високоскоростни влакове, която трябва да направи железницата основен транспорт между държавите в Европа. От няколко месеца влак стела лети между Анкара и Истанбул в Турция. 12 милиарда долара ще бъдат инвестирани за скоростна железница в южната ни съседка.

"Само преди няколко дни еврокомисарят по транспорта Сийм Калас, той призова оттук нататък поне 40% от бюджета за транспорта да отиват за железници. Хората са наясно в кой вид транспорт ще излиза на по-водещо място занапред", смята Тодор Кондаков,  железничар.

Причината влаковете да са приоритет далеч не са само екологични. Европа и светът се готвят за световна петролна криза. Докато железопътния транспорт печели битката с авиобизнеса в Европа, в България влаковете неуспешно се конкурират с автобусите.

Най-бързите български влакове се движат със средна скорост 60 км/ч,

а средната скорост на пътническите превози е 47 км/ч. БДЖ е намалило с около 20 км/ч средната си скорост през последните 20 години. Но дори това не е най-голямата беда на железницата ни.

"Угрозата "фалит на БДЖ” стои на дневен ред на фона на тежкото състояние. В момента имаме големи задължения", признава Пенчо Попов, изпълнителен директор БДЖ.

"Това би било катастрофа. Независимо какво говорят автомобилните превозвачи, това би било катастрофа за икономиката. Спирането на влака би било катастрофа", категоричен е Кондаков.

Как и защо се стигна до тук? Гледайте bTV Репортерите на Стоян Георгиев в неделя от 19:30 ч.