Около 90% от автомобилите втора ръка, които се внасят за продажба у нас, са с върнат километраж, изчисляват от автомобилния бранш. Има ли санкции за това и как да разберем, че колата, която сме решили да купим, не е на реални километри, провериха Богомил Грозев и операторът Валентин Василев.

Колата е на 10 години и 40 000 километра, защото е гаражна, или пък е карана от свещеник. Това са един от най-изтърканите търговски послания сред продавачите на коли "втора ръка", с които беше залят пазар още през 90-те години. Към днешна дата обаче номерът да скриеш килимяфка под седалката, или да сложиш бастун на задното стъкло, за да убедиш клиента, не върви. За сметка на това обаче връщането на километража все още е хит сред голяма част от търговците.

Има си майстори и за по-новите коли - макар производителите да са предвидили километрите да се записват на няколко места. Според специалистите, 90% от автомобилите, които влизат в България са с манипулиран километраж. Масово обаче корекцията се прави преди колата да влезе в страната.

По неофициална информация връщането на километраж струва около 50 лева. Продават се дори и оригинални сервизни книжки, които продавачът сам си попълва. Според българското законодателство обаче корекцията на километража не е наказуема, докато в Германия и САЩ, например, за подобни манипулации законът предвижда затвор.