Преди няколко дни беше представен новият закон за образованието. Една от плануваните промени е въвеждането на целодневно обучение на децата в първи клас. Има ли място обаче в най-желаните училища, за да се случи тази промяна. Информация по темата събра нашият репортер Кристина Владимирова:

Действително това предложение се приема със смесени чувства. Интерес към идеята от страна на родителите определено има – 60% от гласувалите на нашия сайт искат целодневно обучение за първолаците.

Трябва да уточним, че от броя на децата в едно училище, се определя и бюджетът на учебното заведение. И именно заради това директорите, в чиито училища традиционно има голям наплив, са против. В момента те работят на две смени, за да могат да обучават колкото може повече деца. Въвеждането на тази промяна за тях ще означава стаи, които ще бъдат заети целодневно. А оттам - и закриване на паралелки за първи клас.

Директорите, които едва запълват бройките си обаче, се радват на промените

Надежда Николчева е директор на 31-о училище - едно от елитните школа в столицата. Директорката обяснява, че ако бъде прието предложението децата от първи клас да учат по цял ден, ще трябва да се закрият паралелки. Причината - училището няма необходимият брой класни стаи.

"Винаги сме приемали по 5 паралелки, следващата година ще приемем 4. Ако текстът остане така - по-следващата година ще трябва да приемем 3”, заяви тя.

По-малкият брой деца ще доведе до намаляване на бюджета на училището.

"Ще трябва да съкращаваме учители, които може би ще им предложим мястото на възпитатели, но те може да не се съгласят, защото все пак търсенето на едно училище се определя от учителите в него”, заяви още Николчева.

Учителите също не приемат с радост готвените промени.

"Мисля, че тука - да ги накараме да седят в класната стая цяла сутрин, а след това пак в някакви класни стаи, без други забавления - няма условия. Моето мнение е, че още не сме стигнали до там”, смята Мария Дамянова, учител на първи клас.

И докато за едни промените означават съкращаване на паралелки и персонал, други се надяват на наплив на ученици

Катя Дойнова е директор на 163-о СОУ в столичния квартал "Дружба”.

"В момента имаме два първи класа - имаме потенциал като база за 7 или 8 първи класа, защото, когато училището се откриваше, броят на първите класове беше 8”, заяви тя.
Резултатът от малкото кандидати да учат тук, е по-малко пари в бюджета на училището.

"Трудно е, много трудно - заплатите на учителите са по-ниски отколкото на едно училище, което има 1000 ученика - по простата причина, че разходите за базата са твърде големи”, каза още Дойнова.

Директорката казва, че ако целодневното обучение за първи клас стане факт, напливът към училище, ще се увеличи.

Една от промените в новия закон се отнася до децата в предучилищна възраст. Тя предвижда тяхната задължителна подготовка да започва от 5-годишна възраст. Получихме десетки сигнали от притеснени родители, които обаче сигнализират, че и без това няма места в детските градини. Проблемът с малкото места в детските градини, е отдавна. В столицата например - за място в детска градина чакат 2000 деца на 3 годишна възраст. При 4-годишните този брой е 1000. Децата, които са на 5 годинки и все още чакат за място в градината, са 200.

Кметът на София Йорданка Фандъкова не отрече, че има проблем с местата в детските заведения.

"В момента изграждаме 21 нови сгради за детски градини - това са или нови детски градини, или дострояване на съществуващи, за около 2200 места. Това са места в различни възрастови групи. нямаме конкретен ангажимент да ги определим ние - това ще се прави на място в детските градини. така че част от тези места ще бъдат и за 5 годишните”, каза Фандъкова.