От един месец обажданията към 150, 160 и 166 се прехвърлят към 112. За първи път в понеделник лекарите се оплакаха от забавяне на сигналите от поне 10-тина минути, постъпване на объркващи сигнали като дете в безсъзнание плаче непрекъснато, изпращане на неточни и грешни адреси, дори в други градове.

2-годишният син на Десислава Асенов е астматик. Преди няколко дни получава тежък пристъп до състояние, в което не може да диша. Майката се обажда на 112.

„Излизам на улицата да чакам спешното. От там след 15 минути ми звънят от спешното. И ми казаха, че не могат да ми изпратят линейка, а ми казаха да си извикам едно такси и да си заведа детето където си искам”, разказва Десислава.

Последвали нови обаждания на 112 и нови на Спешна помощ. След час и 45 минути линейката пристига. След още два часа чакане за прием в различни болници, детето постъпва в интензивното отделение на Трета градска болница.

От националния център 112 обясняват, че за всеки сигнал действат по утвърдени алгоритми.
При спешен случай на обаждането отговаря оператор. Той може да осъществи конферентна връзка със спешната помощ, пожарната и полицията едновременно. Сигналите се изпращат и по електронен път. Работата им проверява координатор.

Ако всички линии в района са заети, обаждането автоматично се прехвърля към най-близкия свободен опратор.

Системата засича района на обаждането. Изпращането на сигнал отнема между 5 и 20 секунди.

„Тези обвинения категорично нямат никаква почва! Преди време пак имаше такива оплаквания. Проверихме ги и се оказаха проблеми вътре в Спешна помощ”, заявява Цветомир Цеков, началник на районен център 112 – София.

Лекарите обаче се оплакват, че са затрупани със сигнали, които не са спешни. Често не получават и точни указания за адреса.

„Катастрофа на 2 км от Асеновград. Обаче в каква посока - Смолян, Кърджали, Първомай? Не е ясно”, дава пример д-р Иван Стойнов, директор на Център за спешна медицинска помощ – Пловдив.

Спешните обаждания към Пожарната също вече се обаслужват от 112.

Оттам обаче оплаквания няма.

„Когато има срив на връзката и не може да бъде подаден сигнала, има дублиращи връзки, преки IP телефони и отделно телефони по БТК и се поема веднага сигнала”, обяснява Тодор Бързилов, началник на Оперативен комуникационно-информационен център.

Сблъсъкът с 112 и Спешната помощ за сина на Десислава Асенова за щастие е бил благополучен. В сряда вероятно детето ще бъде изписано.

Все още работят всички спешни телефони - 150, 160 и 166.

Автоматично обаче обажданията се прехвърлят към националния център 112.