Разговорът с нея звучи като цитати от любими песни – тези, които най-много обичаш. Които винаги те правят щастлив и те карат да се усмихваш. Алма Пьойсти е хит. Нейното присъствие е хит. Начинът, по който изстрелва думите. И в тази стрелба не можеш да откриеш грам суета, неискреност или отегчена от даването на интервюта звезда...

Алма Пьойсти, на живо, е почти същата като в повечето от филмите, от които я познаваме. На първо място е усмивката, която те предразполага да бъдеш напълно открит. И това е взаимно. Тя е загадъчна и харизматична – като Туве в едноименния киноразказ за известната финландска писателка. Тиха и страстна – като Юлия от „Четирима непораснали възрастни“. Състрадателна и романтична – като Анса в „Паднали листа“. И (половин) българка – като Миа в „Добрият шофьор“...

Само толкова пъстра и харизматична личност може да „признае“, че вдига юмрук – на радостта. Че се отвращава от дребни мъже с твърде много власт. Че алтернативата за това е да посадиш дърво или да обичаш друг човек... А любовта – пак и отново, за пореден път и за щастие – е универсалният език, на който можеш да разчетеш всяко послание, всеки личен път, в чиято същност се отразява собственото ти порастване...

Снимка: Даниел Димитров

Алма Пьойсти – за усмивката, юмрука на радостта, самотата, българската народопсихология, фамилията Пьойсти и семейните традиции. И още: Може ли да се каже, че животът в „Четирима непораснали възрастни“ е всекидневие във Финландия. От какво се страхува. На какво се присмива. Какво я отвращава... 

Казвали ли са Ви, че когато си мислят за Вас, винаги сте усмихната?

- О, не! Колко мило и хубаво! Не бяха ми казвали подобно нещо. 

Има ли цена тази усмивка, или, по-скоро, с какво тя е безценна?

- Не знам... Тя просто си идва... Не знам как... Но няма цена. Безплатна е (Смее се с глас – бел. а.) 

Вдигате ли юмрук в живота?

- Не вдигам юмрук, но държа ръката си стисната на юмрук в джоба. Помня този фестивал, заради който ме питате. Но това беше юмрук на радостта, така да се каже. Обикновено, не размахвам юмруци с насилие.

(Филмът „Паднали листа“ получи наградата на журито на кинофестивала в Кан през 2023 г. На снимките от церемонията по награждаването Алма Пьойсти е с високо вдигнат юмрук „на победата“ – бел. а.)

 Юмрук на радостта е много приятно словосъчетание... 

- Да, интересно словосъчетание, но мисля, че е по-добре от юмрук на насилие. 

На Вас вдигали ли са Ви юмрук?

- Не.

Може ли да се каже, че животът в „Четирима непораснали възрастни“ е всекидневие“ във Финландия?

- Предполагам, че не. Въпреки че се оказа, че е по-разпространено, отколкото сме си мислели. Хората водят много различен и интересен живот при закрити врата и това, че не говорят за него открито, не значи, че той не съществува. 

Имате ли такива близки приятели във Финландия? 

- Да, оказа се, че има цяла една общност, която живее с полиаморни отношения, но предполагам, че хората изразяват това по различен начин (Полиамория е любовна връзка с повече от един човек, по едно и също време, със съгласието на всички участници във връзката – бел. а.). В различните култури имат различни думи за това. При някои това е, че си имаш любовница, при други се случва съвсем открито. Но хората не непременно открито говорят за това... 

Снимка: Даниел Димитров

Струва ми се, че хората в днешно време поставят под въпрос традиционното семейство. Трябва ли цял живот да живееш с един човек или може да имаш много любови, или пък може да имаш повече от една любов едновременно. Струва ми се, това е либералният начин да се живее, да не се привързваме и да се вкостеняваме в това как винаги е било, а да изследваме какво е възможно и как би могло да бъде – да сме отворени към различни възможности.

Самотата болест ли е?

- Ако не е по собствена воля, може да бъде болест, особено по време на пандемията. Видяхме как много хора страдаха от самота и имаха нужда от подкрепа. Това ги доведе до психични заболявания... Така че – да, самотата може да бъде психично заболяване. 

От друга страна, мисля, че всички ние имаме нужда от нашата самота. Някои може би повече от други. Но, да, ако въобще нямаш връзка с друг човек, това може да доведе до заболяване. 

Как попаднахте във филм на режисьор от България („Добрият шофьор“) и изненадали ли Ви работата с него?

- Беше прекрасно, че получих покана да играя във филма на Томислав Христов. Първоначално, с мен се свързва продуцентът. Прати ми сценария и той много ми хареса. Невероятно е да се работи с Томислав, защото у него има една сила и почтеност към това, което прави. Той се отнася изключително сериозно към историите и към героите, което за мен е много ценно. Неговите филми са честни, изключително достоверни, тъй като той има опит в документалното кино и държи на истинността. „Добрият шофьор“ е за човек, който се бори в живота си, изпълнен с препятствия и тежки ситуации.

Снимка: Даниел Димитров

Беше удоволствие да снимам в тази лента и сега съм щастлива, че съм в България, защото всички сцени, в които участвам, бяха заснети във Финландия. Затова сега имам усещането, че съм, така да се каже, в другата половина от филма. 

Наложи ли се да се потопите повече в българската народопсихология?

- Ние много говорихме с Томислав Христов и с Малин Кръстев за тази история, за това какви са тези герои. Също така, гледах един документален филм, на който, до голяма степен, се основава игралния филм и, лека-полека, мисля, че успях да навляза в това кои са тези хора и как са стигнали дотук...

В края на краищата, мисля, че хората се влюбват навсякъде по света и като че ли няма нещо неразбираемо в това защо двама човека се срещат и се влюбват, и докъде ги отвежда това. За мен историята не е неразбираема...

Любовта, със сигурност, обединява и е универсална като усещане навсякъде по света. Имах предвид, например, разни таксиджийски шмекерлъци... 

- Мисля, че това също е универсално, въпреки че винаги има местни особености (Смее се – бел. а.)

Събирали ли сте се в продукция повече от един Пьойсти?

- В киното – не. Работила съм веднъж в театъра с баба ми, но тя не е Пьойсти. Тя се казваше Бригита Улфсон (1928-2017, актриса и театрален режисьор, призната за пионер на авангардния театър във Финландия – бел. а.)

Снимка: Даниел Димитров

(Замисля се – бел. а.) Всъщност, наистина, била съм в един и същи филм с брат ми, но нямахме много общи сцени (Братът на Алма Пьойсти се казва Оскар Пьойсти – бел. а). И това беше преди доста време, така че бях забравила (Става въпрос за Where once we walked, военна драма от 2011 г., режисьор е Питър Линдхолм – бел. а.). Беше игрален филм, по който впоследствие направиха и сериал. Мисля, че брат ми имаше и малка епизодична роля в „Туве“.

Има ли семейни традиции, с които се гордеете?

- Много се радвам, че когато с брат ми бяхме малки, родителите ни често ни четяха на глас. Това е нещо много хубаво, което се отрази на развитието ни по определен начин. Така че предполагам, че боевете със снежни топки и четенето на глас са семейни традиции, с които се гордея. 

А продължавате ли традициите и днес?